מה המשמעות של התקנה לא נכונה של סל קל, מושב בטיחות או בוסטר? גם כשמדובר על תאומים?

“האם סל קל אחד מספיק ברגע היציאה מבית החולים, גם אם יש לי תאומים?”, ” מתי אפשר לעבור לבוסטר”? “חברה שלי לקחה את הילדים בני ה-3 ללא מושבי בטיחות, כי זה היה ממש קרוב לבית”, ” התקנתי את מושב הבטיחות בצורה הכי טובה, על פי סרטון ביוטיוב”….

מצאו וגלו את מגוון הטעויות מסכנות החיים המשולבות בטקסט מעלה… טעות אחת קטנה, יכולה לגרום לנזק גדול, במקרה של תאונה, התנגדות או בלימה. 

זה לא מספיק ולעיתים אין צורך לרכוש את המוצרים הכי יקרים או ‘נחשבים’ עבור הבייביז. במקרה של כיסאות בטיחות, הכרחי לדעת איך מתקינים אותם נכון.

מוזמנים להקדיש מזמנכם, כדי להבין פעם אחת ולתמיד איך אתם כהורים, או סבים וסבתות שמסיעים את הנכדים, יכולים להקטין את הסיכון לנוסעים הקטנטנים עם ידע, דיוק ומקצועיות.

מה זה אומר התקנה נכונה וטובה?

על מנת לעגון בצורה תקנית את מושב הבטיחות עליכם לעיין בעלון צרכן לרכב ובהוראות יצרן מושב הבטיחות, כל מושב בטיחות/סלקל/בוסטר עם רתמות פנימיות הוא בעל התקנה שונה מהאחר, ולכן יש מגוון טעויות בעיגון המושב לרכב. שימו לב שעיגון נכון לבדו אינו מספיק ויש לחגור בצורה נכונה את הילד במושב לפי מס פרמטרים: גובה רצויות הבטיחות. אבזם בית חזה. ומתיחת הרצועה על גוף הילד.

טעויות נפוצות שהורים עושים 

הורים מעבירים את חגורת הרכב במקום הלא נכון במושב, מתקינים במענך ישיבה/שכיבה שלא תואם למד הפלס הממוקם על גוף המושב אם יש, בחלק מהמושבים “מהדקים” את האיזופיקס לא בצורה נכונה, או מחברים איזופיקס וחגורה יחד, הכיסא “רוקד” ואינו מהודק מספיק או שמעבירים את מושב הבטיחות עם כיוון התנועה בגיל מוקדם מדי של הילד. 

כאשר הורים מתקינים מושב בטיחות בעל תקן אמריקאי על ידי חגורת הבטיחות של הרכב, הרוב לא יודעים שיש להשתמש במוצר שנקרא לוקינג קליפ, בלעדיו לא ניתן לקשור את מושב הבטיחות.  תפקידו של מוצר זה הוא לנעול את חגורת הבטיחות ולמנוע תזוזה.

מושבי בטיחות – מה קורה בישראל?

אחרי שהבנו כמה חשוב להתקין את מושב הבטיחות בצורה נכונה ותקנית, בואו נעבור לסוג המושב, למי הוא מתאים ובאיזה גיל אפשר להתקדם הלאה.

סל קל – מיועד מגיל לידה ועד משקל 13 קילו (לא תוכלו לצאת בלעדיו מבית היולדות. וכן, גם אם יש לכם תאומים ושלשיה, כל תינוק מחויב בכיסא!). בפועל, כאשר התינוקות מגיעים למשקל של כ-9 ק”ג, ברוב הסלקלים יהיה להם מאוד צפוף, ואז מומלץ לעבור למושב בטיחות.

 סלקל לעולם יהיה קשור נגד כיוון התנועה. 

מושב בטיחות – כשעוברים למושב בטיחות על פי החוק היבש בישראל, ניתן להעביר את הילד להושבה עם כיוון התנועה, בגיל שנה ובמשקל 9 ק”ג. מדובר בחוק ישן. ההמלצה הגורפת היא להמשיך כמה שיותר זמן להושיב את התינוק נגד כיוון התנועה (ברוב המושבים האמריקאים התקן מאפשר עד 18 קילו, ובתקן האירופאי עד גובה 1.05 ס”מ ועד גיל 4 לפי תקן ה I-SIZE  R129  – התקן המחמיר ביותר כיום). כמובן שיש לבדוק כל מושב ומושב על פי הוראות יצרן, תמיד.

רק כדי לסבר את האוזן, במדינות כדוגמת נורבגיה ושבדיה, הילדים יושבים נגד כיוון התנועה עד גיל 4. למה? כי זה הכי בטוח. מדוע? כי רוב התאונות הן חזיתיות, וכך התינוק חשוף לפגיעה במידה ומתקיימת, ולא גב הכיסא 

ונחזור אלינו.. לישראל…

אפשר לרכוש מושב בטיחות מגיל לידה בתנאי שהוא מתאים ממשקל של תינוק (2.3 ק”ג), ושהוא עומד בתקן שמתאים לתינוק מגיל לידה. במצב זה, ניתן לוותר על שלב הסלקל. לדעתי האישית יש להתחיל עם סלקל מגיל לידה ובתנאי שיש לו בסיס קבוע לרכב. הסלקל מחבק יותר את הילד ומותאם לממדיו הקטנים.

אותו מושב בטיחות שמתאים לנו מגיל לידה מלווה אותנו גם בהמשך. על פי התקן  האמריקאי, הפעוט יכול לשבת במושב הבטיחות עד משקל של  29.4 ק”ג, אלא אם כן זה מדובר על מושב משולב בוסטר, שיכול להתאים עד משקלים של 54 ק”ג. בתקן האירופאי מושב הבטיחות יתאים עד משקל של 18 ק”ג לרוב ועד גיל 4.

בוסטר – בגיל 3 ומשקל 15 ק”ג, כשהילד מסוגל לשבת זקוף לאורך כל הנסיעה, אפשר לעבור לבוסטר עם משענת גב אבל… ההמלצה היא להישאר כמה שרק ניתן ועל פי הוראות יצרן, במושב בטיחות. בנוסף, יש היום בישראל בוסטרים בטיחותיים ומעולים עם רתמות פנימיות שמתאימים עד משקלים של 30 ק”ג ועד גיל 8. ההמלצה הגורפת היא להישאר עם מושב בטיחות/ בוסטר עם רצועות פנימיות כמה שיותר זמן עד תקרת הגיל או המשקל.

עד איזה גיל מומלץ להושיב את הילד על בוסטר ? 

לבוסטר תפקיד מרכזי וחשוב, שמטרתו להתאים את גוף הילד לחגורת הבטיחות של הרכב. כיוון שלכל ילד מאפיינים שונים, הכלל המנחה הוא להשתמש בבוסטר עד לטווח הגילאים 8-13, בהתאם למשקל וגובה הילד ועד שעובר את מבחן 5 השלבים לנסיעה בטוחה ללא בוסטר.

את מבחן 5 השלבים, מבצעים ברכב לאחר הושבת הילד ללא בוסטר במושב האחורי. במידה ועניתם בחיוב על כל אחת מתוך 5 השאלות, אתם יכולים להגיד שלום לבוסטר:

 

  1. האם הילד יושב זקוף וכל גבו נוגע בגב של המושב האחורי ברכב?
  2. האם ברכיו של הילד מגיעות עד קצה המושב האחורי, והוא מסוגל לכופף את רגליו בנוחיות?
  3. האם ניתן לחגור את הילד כשחגורת הבטיחות עוברת על כתפו, בחלק שבין הצוואר לזרוע?
  4. האם חגורת הבטיחות המותנית נמצאת במקום הנכון על גופו של הילד ונוגעת בירכיו?
  5.  האם הילד מסוגל לשבת בנוחות ובבטחה לאורך כל הנסיעה, בעודו חגור בחגורת .בטיחות ללא בוסטר?

במידה ועניתם על שאלה אחת או יותר בתשובה שלילית, המשיכו להשתמש בבוסטר. 

לסיכום, לכל דבר קטן יש השפעה עצומה במקרה של בלימה או תאונה. גם במקרה של בום קטן, במידה והסל קל לא מותקן כמו שצריך, האבזם יכול לפגוע בבית החזה של התינוק ולגרום לשטפי דם ולנזק., וכך גם אצל פעוטות וילדים.

חגירה ו/או התקנה לא נכונה, יכולות לסכן את הילד ב-80% ממצב תקין. לכן, חשוב לוודא כי איש מקצוע המתמחה בתחום, ולמד את הנושא, יתקין את מושב הבטיחות שלכם, גם הוראות היצרן.


למידע נוסף בנושא מוזמנים להיכנס לאתר שלי , עמוד הפייסבוק או להגיע סניף בייבי סטאר נתניה 074-755-8565

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.