סופר נני האישית שלכם – כיצד לחנך עם חיוך בשילוב העצמה, חיזוקים ומשובים חיוביים

13781802 10154388686909407 2206066138518352287 n

אתם קמים בבוקר ומתחילים להתארגן – יש המעדיפים להתעורר לפני הילדים ולקום אט אט ואחרים, מכבים את השעון המעורר במטרה לזכות בכמה רגעים נוספים מתחת לשמיכה.
כך או כך, שגרת הבוקר כוללת אצל רוב ההורים בקשות חוזרות ונשנות מהילדים לקחת חלק במסע לעבר היציאה מהבית – צחצוח שיניים, התלבשות ואצל היעילים במיוחד – ארוחת בוקר משפחתית הכוללת שיחה נעימה למתעוררים בניחותא בוקרו של יום חדש. כנ”ל לגבי שגרת הערב.

התגובה של ההורים נחלקת לשניים – איומים ועונשים או משוב חיובי והעצמה – ישנם המשלבים

הכתבה הבאה תעשה לכם סדר>>

 

” חינוך עם חיוך, אהבה והצלחות משפיע לטובה ומאפשר הנעת תהליכים באופן אפקטיבי הרבה יותר מעונשים ואיומים” מסבירה נעמה דנינו נשואה ואמא לשלושה ילדים: בני 7 5.5 ושנה, יותר ומפתחת ‘לוח ההצלחות שלי’ – טבלה ויזואלית ואינטראקטיבית שמטרתה לעזור להורים לייצר הרגלים קבועים של סדר פעולות ידוע מראש שיהפכו לחלק מחיי הילדים והמשפחה”.

מדובר על לוח מגנטי צבעוני ומעוצב הנראה בעיניי הילד משחק לכל דבר ועבור ההורה, משמש כלי חינוך שמטרתו העצמת הילד, הקניית הרגלים באמצעות חיזוקים חיובים והצלחות!
הטבלה המודולארית נחלקת למשימות, שמות הילדים וימות השבוע ומאפשרת בחירת משימה שונה לכל ילד בפרק זמן קצוב ומוגדר מראש בו מתקיים תהליך הלמידה והקניית ההרגל.

 

” בעבר מילאתי תפקיד של מהנדסת תכנה בתחום ההייטק עד שיום אחד גילינו שבננו הבכור סובל מאוטיזם ברמת תפקוד גבוה- אספרגר. הילד הבכור שלי, מעצם הקושי אותו הוא חווה צריך ארגון וסדר, כולל משימות מוגדרות ומסגרת קבועה ועקבית” מספרת דנינו ומוסיפה: “במטרה להעניק לבני את כל הכלים ולמוך בו ככל שניתן החלטתי לעזוב את העבודה, מצב שנבע גם מהצורך שלי בשינוי. השלב המקצועי הבא היה למצוא נושא שמעניין אותי וייתן ביטוי ליכולותיי ולצרכים שלי ושל בני משפחתי.
לוח ההתנהגות ליווה אותי מאותו היום בו קיבלתי עצה חכמה ממדריכת הורים, שהמליצה להעניק סדר יום ולהציב גבולות בצורה נעימה ומעצימה תוך שיתוף כל אחד מהילדים בתהליך החיפוש מה נכון, מה מותר ואסור וכיצד מתנהל סדר היום. בשיתוף פסיכותרפיסטית המתמחה בעיצוב התנהגות בילדים, בעלת מידע חינוכי, מקצועי ופדגוגי, פיתחנו את לוח ההצלחות שיכול לתת מענה נפלא גם להורים לתאומים ושלישיות!”

 

להפוך משימה להרגל

” מטרת ערכת הצלחות היא לעזור להורים לייצר הרגלים קבועים של סדר פעולות ידוע מראש, מתוך הנחה כי להרגל קבוע נדרש מאמץ מופחת וגם הידיעה מראש של מה שצפוי לקרות, עוזרת כאשר ועלים באווירה של חוסר וודאות” מסבירה דנינו ומפרטת: ” הרעיון של הטבלה הוא ליצור הרגלים שיהפכו לחלק מחיי ילדינו. עליכם לסכם עם ילדכם על פרס קטן חינוכי וערכי (עדיף לא חומרי) אותו יקבלו בסוף כל שבוע של הצלחות: בילוי עם אבא ואמא, אפיית עוגה יחדיו וכדומה. באתר ניתן לקבל רעיונות לאופן התגמול והמשוב החיובי. באחת המשימות בחרנו להכין ‘עוגת הצלחה’ אותה הכנו יחד. כך זכינו למאכל נפלא וגם לזמן איכות משותף ”

דנינו מסבירה כי חשוב לבחור יחד את המשימות ובתחילת הדרך, להתמקד במשימות קלות לביצוע וברות השגה שיאשרו העצמה ותחושת הצלחה אצל כל ילד. יש לבחור מספר אי זוגי ומצומצם (לכל היותר 5), כדי שהתוצאה בכל יום תהיה ברורה. לאחר שהמשימה הוטעמה והפכה להרגל, ניתן להתקדם לעבר האתגר הבא וכך גם להעלות את רמת הקושי.
למעשה, הטבלה עוזרת להגדיר סדרי עדיפויות ומאפשרת לילד לקבל פידבק מיידי על מאמציו ולדחות סיפוקים, בשל העובדה שהפרס/התגמול מגיע לאחר שבוע.
עצם התכנון עוזר להורה לתכנן ולמתן את תגובותיו, במטרה למנוע הקצנה של סיטואציות מלחיצות ומורכבות. הילד מקבל תשומת לב חיובית על התנהגויות רצויות ולא על הרגלים שליליים.

 

חלוקת משימות לתאומים ושלישיות

אחים תאומים, שלישייה או ילדים שנולדו בפערי גילאים קטנים – עדיף שיבחרו במשימות שונות. במידה והילדים נמדדים על אותה משימה התחרות תהיה הרבה יותר גבוהה, וכך גם ההשוואה אותה מומלץ למנוע ככל האפשר במיוחד שמדובר בתאומים או שלישייה. חשוב שההורים יכינו את עצמם וגם יסבירו לילדים, שכל אחד נמדד בהשוואה לעצמו בלבד ולא ביחס לאחרים.

 

התמודדות עם הקושי של הילד לבצע את המשימה

“ישנם ילדים שלמרות הרצון העז וההכנה המוקדמת, יתקשו לבצע גם את המשימה הפשוטה ביותר כמו צחצוח שיניים. ילד עם קושי אובייקטיבי (הפרעת קשב וריכוז, אספרגר וכדומה), חשוב שיקבל מענה נכון במטרה לאפשר לו למלא את המשימה” אומרת דנינו ומפרטת: ” במידה ואכן עולה קושי אותו אנו צופים מראש או במשך תהליך הלמידה, ניתן לחלק את השבוע לשניים. התגמול יינתן לאחר שישה חייכנים אך מדידת ההצלחה תיעשה מידי שלושה ימים. לאחר שהמשימה תוכתר בהצלחה ובמידת האפשר, ניתן לחזור לשבוע שלם של פעילות.”

דנינו מסבירה כי ישנם מקרים בהם הילד שוכח מהחייכן ומבצע את המשימה וזה אומר – שהמשימה הופכת להרגל. בשלב הזה ניתן לשלב משימות נוספות עד שהוטמעו לחלוטין.

מה עושים כאשר יש נסיגה באחת המשימות שהוטמעה? חוזרים על התהליך שוב או שעושים רענון.

 

לאור הביקוש, משווק המוצר גם בשפה הערבית, אנגלית וצרפתית, כולל מוצר נוסף הנמצא בתהליכי פיתוח במטרה לאפשר להצליח בחיוך באמצעות חינוך, משובים חיוביים וחיזוקים.
” במהלך השנה האחרונה עברתי שינוי מהותי בחיי” מספרת דנינו ומוסיפה: ” החל מהשלב בו גילינו שלבננו הבכור יש אספרגר על כל המשתמע מכך. מדובר בילד אינטיליגנט ומבריק שמתמודד עם אתגרים מורכבים לו אנו שותפים כולנו. מבחינה כלכלית וויתרתי על משכורת גבוהה וגם מבחינה אישית עברתי תהליך חשוב ומשמעותי. מבחינתי הייתה זו גם שנה של הצלחות בתחומים רבים בחיי האישיים והמקצועיים.”

“חשוב להעניק לילדים את הרוח הגבית ולצייד אותם בארגז כלים עמוס בכל טוב לחיים” מסכמת דנינו: “כדאי לזכור כי לעיתים מסגרות בכלל ומערכת החינוך בפרט בהן בעלות דרישות אחידות ובלתי מתפשרות. יש לתת מקום לילדים מיוחדים, וגם את הלגיטימציה לכל ילד להיות שונה וייחודי”.

 

מתאים לילדים בגילאי 3-12

ניתן להשיג>> 054-6806787

http://www.mykidmagnets.com/

מה אנחנו חושבים על ערכת ההצלחות? לחצו >>

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.