ימים ראשונים בבית… טיפים להורה (לתאומים או שלישיה) המתחיל

0 247

כניסתו של תינוק לחיינו מרגשת ודורשת הכנה פיזית, נפשית וכלכלית, במיוחד כאשר נולדים שני תינוקות יחד או שלושה. ככל שרמת המוכנות תהיה גדולה יותר, כך נוכל להיערך בצורה טובה, להתמודד עם האתגרים שיעלו בפנינו ולהכיל את חווית ההורות החדשה.
להלן מידע חיוני לשהות נעימה במחיצתם של הקטנטנים, במהלך החודשים הראשונים.

צרו ונהלו שגרה ובצעו רישום עבור כל אחד מהילדים, החל מהיום הראשון – במטרה לקיים סדר יום קבוע עם גמישות מסוימת ולנהל מעקב אחר שניים או שלושה תינוקות במקביל, בצעו רישום של מספר פעולות ובהתאם לכך הכירו כל אחד מהתינוקות בנפרד ואת פעילותם יחד. הגדירו מועדים קבועים עבור פעילויות שהנן חלק מסדר היום: שינה, אוכל, משחק, רחצה טיול ועוד. גלו גמישות ביחס לסדר היום באופן כללי ובהתאם לצרכיו ולאופיו של כל אחד מהילדים. השתדלו לא להכריח את התינוק לישון במידה ואינו רוצה, רק כי אחיו או אחותו נרדמו וכנ"ל לגבי הפעילויות הנוספות. מסגרת מובנית ושגרת יום קבועה יחד עם גמישות וראייתו של כל אחד הילדים כאינדיבידואל, יאפשרו לכל אחד מהילדים מרחב תמרון אישי בתוך גבולות ברורים.

סנכרון? כן או לא – המטרה היא לסנכרן ככל האפשר בין התינוקות, דבר שיאפשר ניהול נכון ואיכותי של הזמן. יחד עם זאת, יש לגלות הקשבה אמיתית לכל אחד מהתינוקות ולצרכיו, גם אם הדבר עלול לפגוע בפעילות המשותפת ובסנכרון. לדוגמא: במידה ושני התינוקות עייפים והגיע זמן לישון, לאחר טקס השינה יש להקפיד ששניהם נרדמים בעריסה/מיטה, גם הדבר דורש השקעת אנרגיה וזמן רבים יותר מכם ההורים.

הבדלים בצריכת המזון של כל ילד– יש לאפשר לכל ילד לאכול את הכמות הדרושה לו, בהתאם למשקל גופו ולצרכיו, בפרט כאשר מדובר באחים אשר נולדו במשקלים שונים (במקרים של תת משקל\ פגות\ בעיה אחרת- יש להתייעץ עם רופא מומחה).

התחילו את היום באופן נעים – לאחר שפקחתם את עיניכם, זכרו לנשום כמה נשימות ורק אז צאו מהמיטה, גם אם ישנתם שעות ספורות במהלך הלילה (אם בכלל). שאפו ונשפו בקצב איטי, הביטו סביבכם והתחילו את היום עם אוויר בריאותכם. צחצחו שיניים, במידת האפשר התקלחו או החליפו את הפיג'מה לבגד נוח אחר. בצורה כזו, תהיו נינוחים ורגועים יותר, דבר שישפיע באופן ישיר על התנהלותכם במהלך היום.

שמירה על ארגון וסדר – מכיוון שמדובר בשימוש בכמות כפולה ואף יותר, של כל אחד מהמוצרים והאביזרים הדרושים מידי יום, חשוב להיות מאורגנים ומסודרים מתחילת היום ועד סופו, ככל שניתן. לדוגמא – מומלץ לרכז את שטיפת הבקבוקים או את הכנת המזון/טחינתו (כולל זה מיועד להקפאה) למועד אחד ביום, כחלק מסדר היום הכללי. מומלץ להכין את כמות הבקבוקים הדרושה למהלך כל היום בתחילתו, כולל כמות המים המתאימה לכל ארוחה, בבקבוק סגור שעבר מראש סטריליזציה ומחלק מנות ובו כמות האבקה של התמ"ל המתאימה. לא מומלץ להכין מראש תמ"ל מוכן, שכן יש לאכסנו במקרר, עד 24 שע' לכל היותר.

הכינו בבית אזורים המיועדים למטרה ספציפית ואבזרו אותם בהתאם – הגדירו היכן ממוקמת פינת ההחתלה ובה כל הדרוש כדי לחתל שני תינוקות או יותר. הכינו מקום בו ניתן להאכיל בנחת את הילדים, הגדירו את החלל המיועד למשחק ועוד.

זה בסדר שלא יהיה סדר – גלו אמפטיות והבנה, גם למצב בו קיים חוסר סדר. צמצמו דרישותיכם בנושא מטלות הבית, וקבלו כעובדה מוגמרת את העובדה כי ביתכם לא יזכה בתואר – הבית המסודר והנקי של השכונה.

שמרו על ניהול השגרה, במיוחד בשעות הערב – הקפידו על שעות קבועות ככל שניתן, לקיום טקס השינה. שגרת ערב וקיום טקס שינה תקין, חשובים מאוד להתנהלות במהלך היום בכלל, ולמהלך הלילה בפרט, יחד עם זאת גלו גמישות והקפידו לענות על צרכיו של כל תינוק.

קבעו מראש משמרות – הסדירו בניכם ובין קרובי משפחה (במידת האפשר) לוח זמנים בו תאפשרו לכל אחד מההורים לנוח, במיוחד כאשר מדובר על שעות הלילה.

צאו לאוויר הצח – בחרו שעה ביום במהלכה ערכו טיול קצר. ציוצי ציפורים, אוויר נעים בבוקרו של יום, קרני שמש חמימות החודרות מבעד לצמרת העץ או קפה טוב של בוקר, יטיבו עם כולכם.

הרשו לעצמכם לנוח– נצלו את שהותם של בני משפחה קרובים או את הזמן בו הילדים ישנים, לישון או לנוח במיטה. המנוחה לגוף ולנפש, תאפשר לכם להכיל, להיות סבלניים ולהתמודד טוב יותר עם האתגרים הצפויים. קבלו את העייפות כמצב נתון ולמדו להתנהל טוב יותר עם פחות שעות שינה בלילה.

הצטיידו במזון ביתי או קנוי – בחודשים הראשונים, דאגו למלא את המקרר במגוון מאכלים. קבלו בברכה תבשילים, הקפיאו במידת האפשר כמויות גדולות של מזון ושמרו עלונים של מסעדות המאפשרות שירות משלוחים. חשוב לזכור כי קיימות בכל עיר עמותות המעניקות לאמהות צעירות ארוחות במהלך השנה הראשונה ללידה. העדיפו לאכול את אחת הארוחות כאשר בן זוגכם או קרוב משפחה נמצא בבית, במטרה להנות ממנה ראשונה, עיקרית ואחרונה.

מצאו זמן גם לזוגיות ולעצמכם – לאחר תקופת התאוששות מסוימת מהלידה, מצאו זמן לעצמכם ועם בן זוגכם לבילוי משותף. גם אם מדובר בהליכה קצרה או יציאה בת חצי שעה לבית הקפה הקרוב. גם שתיקה או נמנום קל האחד בזרועות השני נחשב זמן איכות.

ניתן להוריד טופס ניהול שגרה בקטגורית טפסים שימושיים להורדה

רונית קינן – "טיפה פרטית" שירותי טיפת חלב פרטיים בביתך ויעוץ שינה

[email protected]

TipaPratit.co.il

מעוניינים לשוחח עם רונית? הכנסו לדף המומחים שלנו 

אולי תאהבו גם עוד פוסטים

השאירו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם