הרשמה לשנת הלימודים הבאה- תאומים או שלישייה להפריד או לא להפריד זו השאלה

freepic1

עוד מעט תחל ההרשמה לגנים ולבתי הספר, שלב מרגש עבור פעוטות שעוזבים את המטפלת, ילדים העולים לגן חובה, לבית הספר או כל מסגרת חינוכית חדשה.
כאשר מדובר בתאומים או שלישייה, ההתלבטות כפולה – להפריד או לא להפריד זו השאלה.
ורד בן פורת – בעלת מרכז ההדרכה הארצי ‘תאומים ומשפחה’ ומומחית הבית באתר 2wins מה עושים ואיך מחליטים כאשר מדובר בצמד שנמצא יחד מהרחם ולאורך הילדות והבגרות.

 

תאומים ושלישייה – מה המשמעות של מסגרת חינוכית משותפת או נפרדת

“בניגוד לדעה הרווחת בעבר כי ההפרדה של תאומים או שלישייה במסגרת חינוכית הנה הכרחית במטרה להעצים כל ילד ולהביא לידי ביטוי את הנפרדות, כיום אין הדבר מובן מאליו, אלא תלוי בדינאמיקה בין האחים, באישיות של כל ילד ובדעת ההורים. לשהות במסגרת משותפת הנה בעלת יתרונות רבים ובמקרים רבים, במיוחד בתקופת הגן יכולה לתרום לשני הילדים יחד ולכל אחד לחוד” מסבירה בן פורת ומוסיפה: ” יותר מכך, במידה וקיימת ההפרדה תתקיים בלב מוקדם מידי לאחד הילדים או לשניהם, הדבר יכול להשפיע על יכול ההתמודדות עם המצב החדש ולהוביל לפגיעה באחד מהתאומים ואף בקשר בניהם”.

 

הפרדת תאומים או שלישייה בגן או בבית הספר – כל מקרה לגופו

בן פורת מסבירה כי קיים מכלול של פרמטרים שחשוב לקחת בחשבון לפני שלוקחים החלטה האם להפריד או לא, לקראת הרישום למסגרת חינוכית חדשה: ” גילם של הילדים הנו פרמטר חשוב מאוד בתהליך קבלת ההחלטה. גם במקרה הנ”ל הדעות חלוקות. יש הטוענים כי חשוב לקיים הפרדה החל מהשלב הראשון בו התאומים או השלישייה לומדים במסגרת חינוכית, במטרה ליצור זהות נפרדת ולמנוע השוואה. אחרים מסבירים כי פעוטות הנם צעירים מדי לפרידה כפולה מהדמויות המשמעותיות ביותר המלוות אותם מהרגע בו יצאו לאוויר העולם – מההורה, מהאח/ים ולעיתים גם מהדמות המטפלת הנוספת, ולכן ממליצים כי בשלב הראשון תתקיים שהות באותה מסגרת ורק בשלב הבא, בו התרגלו הילדים לשהות ממושכת מחוץ לבית במסגרת תואמת ניתן לקיים הפרדה – בדרך כלל בגילאי 3 או 4. המחמירים טוענים כי עדיף ללמוד במסגרות נפרדות רק החל מגילאי 5-6, כאשר הילדים בשלים, עצמאים ובעלי זהות מגובשת הכוללת את האינדיבידואל ואת הקשר עם האח התאום – כבסיס טוב לשהות נפרדת לאורך זמן מחוץ לבית – במסגרות נפרדות.

 

מה אומרים אנשי חינוך על הפרדת תאומים או שלישייה

גננות ואנשי חינוך השוהים במהלך היום עם הילדים הינם מקור ראשון איתו מומלץ להתייעץ יחד עם זאת, כמו בכל נושא אחר – גם כאן חשוב לזכור כי מדובר בדעות אישיות ובגישות חינוכיות, ובלא באמיתות מוחלטות. חשוב ,שההחלטה הסופית תתבסס על שיקוליהם של ההורים בלבד.
כאשר מדובר בלימודים בבית הספר – כאן רוב המומחים תמימי דעים כי ברוב המקרים (אך שוב – לא בהכרח ולא בכולם!) עדיף להפריד. בנוסף לאלמנטים התחרותיים הקיימים בין אחים באופן כללי ובקרב תאומים ושלישייה בפרט, נכנסים פרמטרים נוספים כבסיס להשוואה כגון: הצלחה, השגיות, ציונים, מעמד חברתי ועוד. בשלב הזה, התחרות עלולה ליתר ביטוי ביתר שאת ואף להתעצם, דבר שעלול להשפיע לרעה על הקשר בין הילדים, על ההתפתחות של כל אחד ועל ההערכה העצמית.

 

כיצד נדע האם להפריד בין התאומים או השלישייה לקראת הרישום לשנת הלימודים הבאה?

בן פורת מציגה מגוון פרמטרים שיעזרו לכם להגיע להחלטה הנכונה

מידת התלותיות של תאום אחד בשני – האם אחד הילדים תלוי מאוד באחיו – החל מרמת התפקוד ועד ללקיחת ‘אחריות הורית’ ומלווה את אחיו התאום בכל צעד? ייתכן והגיע הזמן להפריד.

נפרדות המאוימת על ידי זהות אחת לשני הילדים – במידה וכל אחד מדבר ברשות עצמו והנו בעל תחביבים וחברים נפרדים – שהות במסגרת משותפת תאפשר המשיך ישיר של המצב. אם אתם מגלים כי הילדים משתמשים בגוף ראשון רבים – ‘היינו’, ‘הלכנו’ ותחומי חייהם כולל מעגל החברים משותפים לגמרי – אולי הגיע הזמן להפריד.

תאום אחד המאפיל על השני – כאשר ילד אחד מתבלט בתחומים מסויימים ומאפיל על אחיו התאום הסביבה לא יכולה שלא להשוות, ובכך יכול להיווצר נזק לדימוי וגם לקשר בין השניים. אז יש לשקול הפרדה.

התנהלות התורמת להשוואה בלתי פוסקת של הסביבה – במיוחד כאשר מדובר בתאומים זהים, במידה ותחביביהם של הילדים, הנראות שלהם ודרך התנהלותם משולבת באופן התורם להשוואה בלתי פוסקת של הסביבה הקרובה, הרחוקה והצוות החינוכי – אולי שהות בחברה נפרדת תועיל להתפתחות זהות עצמאית ונפרדת.

חלוקת תפקידים ברורה בין התאומים או השלישייה – לעיתים בגן חלוקת תפקידים מוגדרת ונוקשה בבית – המפונקת וה’זורם’, העקשן והותרנית מגיעה גם לגן, וההורים מתקשים לשנות אותה. הפרדה בגנים עשויה לעזור.

מצב חברתי ויחסו של הצוות החינוכי– במידה ולכל ילד ישנו מעגל חברתי משלו, כולל כמה חברים משותפים וכל אחד מועצם בדרך שונה על ידי הצוות החינוכי אזי ההפרדה אינה הכרחית בגילאים הצעירים.

“חשוב לזכור כי עם כניסתם למסגרת חוץ-ביתית ראשונה, תאומים המופרדים לגנים שונים עלולים לסבול מחוויית פרידה כפולה: פרידה מהבית וההורים, אך בנוסף גם פרידה מהאח או האחים שהיו חלק בלתי נפרד מקיומם היומיומי. ייתכן שהתאומים יזדקקו זה לזה בתהליכי שינוי ומעבר, ולכן, לאחר שנתם הראשונה במסגרת הגן, יכולה הגננת, לאחר שהעמיקה את היכרותה עם כל אחד ואחד מהם, לבדוק האם הפרדה מתאימה ונחוצה. במידה וכן, ובבכל הגילאים – יכולה הגננת לעזור בהכנה לקראת הפרידה”.

 

 

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.