מתחילים שנת לימודים חדשה? איך עושים זאת עם תאומים או שלישייה? ומה עושים שלראשונה נפרדים?

0 498

שנת לימודים חדשה בפתח ובין אם אתם הורים לילד אחד, כמה ילדים, תאומים, שלישייה או אחים צמודים – מדובר בהתרגשות גדולה האוחזת בכולנו.

 ילדים העולים לכיתה א’, אלו הלומדים שנה נוספת בגן, מסיימי כיתה והעומדים ללמוד בחטיבת הביניים – עבור כל ילד ומשפחתו זוהי דרך חדשה (גם אם חדשה- ישנה), מעבר ממסגרת לימודית אחת לאחרת ובחזרה לשגרה.

 

ילדים מבינים באמצעים מוחשיים

ההורים יכולים לסייע בהתמודדות עם השינוי, עם המעבר, וגם עם הקושי, מתוך אמונה ביכולתם של הילדים. חשוב להעניק לכל אחד מהילדים את ארגז הכלים המתאים לו באמצעים מוחשיים כגון: לוח שבועי בו נרשמת פעילות יומית מתוכננת, הצגת שמה של המורה ובמידת הצורך גם פגישה עמה, פגישה עם החברים מהפעוטון, הגן או בית הספר היסודי – האמורים ללמוד איתם באותה הכיתה, ציון מספר הילדים האמורים ללמוד בכיתה ואת מספר או שם הכיתה ועוד.
לקראת פתיחת שנת הלימודים מומלץ לעבוד עם הילד על הפעילויות שהוא כול ומסוגל לעשות (לאבזר את הילקוט, לצייר, לכתוב מספרים או אותיות, לשיר…), ולהפחית חשש באמצעות שיח על הדברים אותם אינו יכול לבצע – הליכה בדרך לבית הספר, מידע לגבי מיקום הכיתה או השירותים ועוד.

 

נפרדנו כך . . .

ישנם זוגות תאומים והשלישיות נפרדים לראשונה בכיתה א ואז מדובר בהסתגלות כפולה, אחרים הופרדו בתקופת הגן דבר שיכול להקל במעט על המעבר. בכיתה א מתעצמת התחרות שקיימת בדרך כלל בין תאומים או שלישייה, מצב שנמשך לאורך כל שנות בית הספר ולעיתים גם לאחר מכן.
קיימות מגוון סיטואציות העלולות לשמש קרקע פורייה לתחרותיות – ילד אחד יודע לקרוא והשני מגלה קושי בתחום, האחד מוביל חברתית בזמן שהשני נחבא אל הכלים – דבר שעלול להיות מגובה בהשוואה שיוצרת הסביבה החינוכית והחברתית.
כאשר מדובר בפעם הראשונה בה הילדים נפרדים מדובר בהתמודדות כפולה ובאתגר מורכב מעט יותר – פרידה מהאח התאום וגם הסתגלות למסגרת של בית ספר. מכיוון שמדובר בשתי זירות התמודדות- ההפרדה והלימודים בכיתה א ישנם ילדים שיבחרו בשמירה על מערכת היחסים הקרובה עם האח התאום במצב החדש, על פני השקעה בלימודים.

 

 

 

אז מה עושים? מעצימים את היכולות ולא משווים

קודם כל חשוב שאתם ההורים תהיו נינוחים, תכינו את עצמכם למצב החדש כדי שתהיו מסוגלים להכיל את שניהם/שלושתם יחד וכל אחד לחוד. בימים הראשונים ללימודים מומלץ לנהל סדר יום שגרתי ורגוע לאחר החזרה מבית הספר. השתדלו לבלות בבית או בכל טריטוריה מוכרת שתשמש עוגן בתקופה בה מתקיימים שינויים מורכבים. . צפו לכך שבימים הראשונים ללימודים ייווצר מצב בו המריבות של הילדים ילכו ויתגברו במטרה להביא לידי ביטוי את ה’ביחד’ שלהם.

 

 

כמה טיפים מעשיים – גזרו ושמרו

* עבור התאומים, הפרידה עלולה להתפרש כנטישה או כבגידה ‏בקשר ולכן, יש לחזק ממדים שונים ואחרים של הקשר. ‏חשוב גם לקיים שיח על היכולת להיפרד (כולל מתן דוגמאות מן העבר), תוך שמירה על מערכת היחסים הנפלאה שהם מקיימים.

* במהלך השנה הקפידו לעשות שיעורי בית גם עם כל אחד בנפרד – מצב שיאפשר זמן איכות וגם ימנע מצב נוסף של תחרותיות ושל העמדת אחד הילדים בעמדת נחיתות לעומת אחיו. ניתן לעיתים לבטא את ההרגשה של קנאה ותחרותיות בשפה של הילדים – כדי לשקף להם את המצב ואת דרך ההתמודדות.

* מומלץ ליזום מפגשים נפרדים לכל אחד מהילדים עם המורה, עם החברים העמודים ללמוד איתו בכיתה תוך שימת דגש על ההיכרות של ילד עם עצמו במצב חברתי/לימודי ללא הקרבה של אחיו.

* יש לתת לגיטימציה להסתגלות השונה של כל ילד ובאופן בו הוא מגיב למצב החדש.

* במידה ומדובר בפרידה ראשונה מאוד חשוב לידע את הצוות החינוכי ואת המחנכת בעובדה שמדובר באחים שלראשונה לא ילמדו באותה מסגרת חינוכית, על כל המשתמע מכך.

* דברו עם הילדים על האפשרות לשמור על מערכת היחסים המיוחדת שלהם גם כאשר הם לא יראו האחד את השני בשיעורים. הסבירו להם כי קיימת אפשרות למפגש במהלך ההפסקות, שיעורים משותפים ואירועים שכבתיים.

* נסו לצמצם את כמות המריבות על ידי יזום פעילויות משותפות הכוללות מגע וקרבה כדי שירגישו האחד את השני – צפייה משותפת בטלוויזיה, הקראת סיפור יחד, בילוי בבריכה, משחקים משותפים, פשוט להיות יחד…

* הכילו את הילדים ואפשרו להם להתעמק הסתגלות אחד (פרידה או לימודים בבית הספר) על פני השנייה, בהתאם לבחירה שלהם. ישנם ילדים שיעדיפו להתמקד בלימודים בבית הספר לעומת השקעה במערכת היחסית עם האח התאום לעומת אחרים, שעלולים להזניח את הלימודים על חשבון שמירה על מערכת יחסים תקינה.

 

כאשר מדובר בשלישייה, ההפרדה עלולה להיות מורכבת מעט יותר – התחרותיות עלולה להתעצם כאשר מדובר על שניים מול אחד וכנ”ל על היכולת להסתגל בשלושה.

 

קשה באימונים קל בקרב? לא תמיד

במהלך הימים הראשונים ללימודים, וגם לאחר מכן עלולות להופיע ‏תגובות לא צפויות של אחד מהילדים או של שניהם. גם הבעת נכונות ושמחה ביום הראשון , ‏עלולה להפוך לקושי והתמודדות מורכבת. חשוב לקבל את ‏התגובות השונות כחלק טבעי של התהליך תוך התייחסות אל כל ילד כאינדיבידואל.
לעיתים יתגלה קושי רק חודשים מאוחר יותר – מצב שעלול לבוא לידי ביטוי בירידה בלימודים, חוסר ריכוז בכיתה, בעיות חברתיות או מצב רוח כללי לא טוב. ניתן לעזור לילד על ידי זיהוי האיתותים ותגובה מתונה ורגועה, הכוללת הכלה, אהבה ובמידת הצורך שיתוף של הצוות החינוכי.

 

בהצלחה!

אולי תאהבו גם עוד פוסטים

השאירו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם