ההרשמה לגן ולבית הספר בפתח – האם מומלץ להפריד בין התאומים או השלישייה ומתי?

2 332

בתקופה הקרובה, יחל שלב ההרשמה לגנים העירוניים ולבית הספר, בהתאם לגיל של ילדכם.

שנה שעברה בדיוק בזמן הזה התלבטנו האם להפריד את אור ויובל לראשונה במסגרות החינוך או שילמדו באותה כיתה. היום – שנה אחרי אני יכולה לומר שההחלטה שילמדו בא1 וא2 הייתה נכונה ועדיין.. יש ניצבים בפנינו אתגרים הנובעים מעצם הקשר המיוחד הזה והגעגועים גם אם נמצאים כיתה ליד כיתה, ונפגשים בשעות הצהריים.

 

 

במידה ועד כה החלטתם לשלב את הילדים באותה מסגרת וכעת אתם עומדים לקראת שנת הלימודים בבית הספר, או שקיבלתם את ההחלטה להפרידם עוד בשלב הלימודים בגן, הכתבה הזו בשבילכם.

ישנם יתרונות וחסרונות לא מעטים הנלווים לכל החלטה שתתקבל והשפעתה, על שלב גיבוש זהותו של כל אחד מהילדים מבין התאומים.

מחקר שנערך על ידי מכללת KING בבריטניה ואוניברסיטת וינסקונסין בארה"ב השווה בין תאומים בגילאי 5-7 הלומדים באותה כיתה, לעומת אילו שלמדו בכיתות נפרדות. מתוך המחקר עלה כי תאומים שהופרדו בשנים הראשונות ללימודים בבית הספר, היו חרדים וחסרי מנוחה יותר מאשר אחים תאומים שהמשיכו ללמוד באותה כיתה. התוצאות הצביעו על כך, שרמות גבוהות של מתח וחרדה התגלו בעיקר בקרב בתאומים זהים. לעומת זאת, יכולות הקריאה של תאומים שהופרדו בשלב מאוחר יותר היו גבוהות יותר מיכולות הקריאה של אחים תאומים שהופרדו בשלבים מוקדמים יותר.

נעמה שמש, פסיכולוגית ילדים ומבוגרים מספרת: "מחקר נוסף, של tully ועמיתיה (2004), בחן את השפעת ההפרדה על התקדמותם ויעילות הקריאה של אחים תאומים בבי"ס, וזאת על סמך דיווחי מורים. הילדים נבדקו בגיל 5 ובגיל 6 וחצי" ומוסיפה: "תוצאות המחקר הצביעו על כך, כי תאומים שהופרדו בגיל מוקדם, חוו יותר מבעיות של חרדה ונסיגה חברתית ביחס לתאומים שלא הופרדו. כמו כן, נמצא כי תאומים זהים סבלו בהקשר זה יותר מאשר תאומים שאינם זהים. עם זאת, לא ברור האם התנהגויות החרדה, והנסיגה החברתית, הן ביטוי של ההפרדה בין התאומים, או שכבר היו קיימות עוד קודם להפרדה. המסקנה הרחבה של המחקר הייתה, כי להפרדה בגיל בית ספר, הייתה רק השפעה קצרת טווח לבעיות חרדה ונסיגה בגיל 7. מבחינת הישגים לימודיים, לא נמצא כל הבדל בין תאומים שהופרדו ואלו שלא הופרדו. תאומים אשר למדו באותו בי"ס בכיתות שונות, זכו הישגים מעט יותר גבוהים. ממחקר זה ניתן להסיק כי השפעת ההפרדה בגילאי בית הספר קטנה יחסית".

"ההמלצה להורים הנה לבדוק מה נכון לילדים שלהם, על פי מערכת היחסים המיוחדת של התאומים שלהם, כמו גם לדינאמיקה בבית, עומדת בעינה. חשוב שההורים יבדקו, יתנו את הדעת, ויהיו פתוחים לאפשרויות השונות לאחר בחינה מעמיקה של כל מקרה לגופו. לאחר הערכה מדוקדקת, חשוב לפעול בהתאם לטובתו של כל אחד מהילדים" מסכמת שמש.

החלטנו לקבץ עבורכם דעות בעד ונגד, כדי להעניק לכם מידע בנושא. יש לבחון כל מקרה לגופו בהתאם לגיל הילדים, המסגרת בה הם עומדים ללמוד (גן או ביה"ס) והערכה כללית בהתאם לכל האמור לעי"ל

בעד הלימודים באותה מסגרת חינוכית

✓ העובדה שמדובר באחים השותפים למסע משלב השהייה ברחם, תקל עליהם לצלוח את השנה החדשה, במיוחד כאשר מדובר בלימודים בגן הילדים. לאחר שנים כה רבות, במהלכן שהו יחד ולעיתים גם היו כתף ומשענת זה לזה.
✓ לימודים באותה מסגרת מאפשרים מרחב תמרון טוב יותר בכל הקשור לקשר עם המורה, השתתפות באירועים ולקיחת חלק בפעילות הכיתתית.
✓ הידיעה שאחיך התאום נמצא שולחן או שניים ממך יכולה להקל במעט במצבים חברתיים או אתגרים חינוכיים.

נגד מסגרת חינוכית משותפת

✓ עובדת היותם של האחים הלומדים באותה כיתה תגרום לסביבתם (מורים, חברים לכיתה או כלל הילדים בבית הספר) להשוות בניהם ללא הפסקה, במיוחד כאשר אחד הילדים פחות מוכשר בתחום מסוים מאחיו.
✓ הלימודים באותה מסגרת,עלולים להוביל למצב של תחרותיות בלתי פוסקת, שעלולה לגרום להסחת דעת ואף ליצירת תדמית שלילית של כל אחד מהשניים ואף של שניהם יחד.
✓ עלולה להיווצר תלות של האחד בשני במסגרת המצב החדש.
✓ מערכת היחסים האדוקה והמיוחדת של האחים התאומים, עלולה להשפיע באופן שלילי על יכולתם ליצור קשרים חברתיים נוספים, ולהרחיב את מעגל החברים של כל אחד מהם.
✓ צמצום זמן השהות המשותף של האחים האחד עם השני, יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על הקשר בניהם. במהלך היום יכול היווצר מצב בו הם יתגעגעו האחד לשני ובמועד החזרה הביתה, ישתוקקו לחלוק את החוויות שעברו מידי יום ולבלות יחד.

 

לסיכום, בחנו כל מקרה לגופו עם דגש על גיל הילדים התאומים, על אופיו של כל אחד ועל הדינאמיקה בניהם. הפעילו שיקול דעת אישי, ובדקו האם התאומים שלכם, יותר תחרותיים ועסוקים בהשוואה ביניהם, האם הבית שלכם מעודד תחרותיות, שאולי רק תלך ותתגבר בזמן שהם ילמדו באותה כיתה. ייתכן כי כל אחד מהילדים הנו בעל תחומי עניין נפרדים, מצב שיכול לגרום ללימודים המשותפים להוות עבורם מפגש חווייתי ומתגמל הדדית.

 

לחצו על הלינק  מכתב לאור ויובל כדי  לקרוא כמה מילים שכתבתי לילדים לאחר שקיבלנו את ההחלטה, ורגע לפני כיתה א'

במידה ואתם מתלבטים.. מזומנים לשוחח איתי [email protected] או עם ורד בן פורת שעזרה לנו באופן אישי בדרך…

 

 

You might also like More from author

2 Comments

  1. עופר says

    מעניין מאוד, תודה רבה!
    נשאלת שאלה מעניינת נוספת בנוגע לתזמון ההפרדה – מתי הזמן הנכון והטוב יותר להפריד בין תאומים.
    האם נכון להפריד כבר בגן טרום חובה, שנתיים לפני המעבר לבית הספר והכניסה לכיתה א',
    או שנכון להמתין עוד קצת ולעשות את ההפרדה בכניסה לבית הספר, עלייה לכיתה א'.

    1. keren says

      הי עופר
      זה מאד אינדבדולי ותלוי בתאומים, במסגרת ובהורים. ממליצה בחום להכנס לעמוד המומחים שלנו ולשלוח הודעה לאחת ממדריכות ההורים לתאומים. פרט ככל האפשר ויענו לך בהקדם!!

Leave A Reply

Your email address will not be published.

%d בלוגרים אהבו את זה: