להשוות אבל פחות

איך אפשר לעזור לגן ולבתי הספר להפחית ואף להימנע מהשוואת התאומים או השלישייה?

היפה, החכם, המצחיקה, השובבה, זו עם הצמות היפות וזו עם התלתלים הגולשים – גם אם תעשו הכל כדי לא להשוות בין התאומים או השלישייה בבית ובסביבה הקרובה, לפעמים תגלו כי התאומות הופכת למקור להשוואה אצל הגנן/ת או המורה. זה קורה במיוחד כאשר מדובר בתאומים זהים או כשקיים פער גדול בהתנהגות או במראה.

במקום להתעצבן ולכעוס, הרשו לנו לעזור לכם לעזור למוסדות החינוך, להשוות, אבל פחות, כי לפעמים זה בלתי נמנע ואל תשכחו שמה שחשוב זה קודם כל מה שקורה בבית.

אנו נשלח את הבנים התאומים הזהים שלנו לגיל הרך בסתיו הקרוב והם מבקשים “מזהים” כדי להקל על הצוות והתלמידים האחרים לדעת מי זה מי. 

מה אחרים עשו מאז שאנחנו מחפשים רעיונות?

מה שלומכם? טוב תודה בואו נפריד בבקשה

מי מכם לא מכיר את הרגע בו אתם נכנסים לגן או לכיתה, ומיד הגנן/ת או המורה פונים אל התאומים או השלישייה כיחידה אחת: ” מה שלומכם? איך אתם מרגישים?”

באותו הרגע הביטו למי שמולכם והגידו עם חיוך אבל באסרטיביות מתונה: “הבוקר רוני אכלה כריך עם גבינה ויואב לבש את הסוודר הכתום שהוא כל כך אוהב”. אם לא יובן היום, ברגע שתחזרו על כך כל בוקר כמנטרה, בסוף זה יושרש.

 

תאומים זהים – אלמנטים שונים

אם יש לכם תאומים זהים ובאמת קשה להבחין, וודאו כי יש אלמנטים נראים לעין שמאפשרים להבדיל ביניהם כדי למנוע מהדמות החינוכית לחפש קווי אופי או דברים אחרים שיעודדו השוואה לא נעימה. נעלים בצבע שונה, חולצה אחרת או אפילו הצמדת תג שם, יכולים לעזור. במידה ויש לאחד נקודת חן או כל סממן שיכול לעזור, תוכלו לציין זאת כמקור השוואה אובייקטיבי, גם כן.

כל הציורים יפים

יהיו מקרים בהם התאומים או השלישייה יגיעו יחד לגנן/ת או למורה כדי להציג את היצירה המדהימה שעשו. במעמד מרגש זה יהיו שלא יוכלו להימנע מהמשך ההשוואה גם ששניים או שלושה ציורים מוצגים לפניהם. ללא קשר למה שקרה במהלך היום, כשאתם מקבלים את הילדים ונחשפים ליצירה, הקפידו להתייחס למוטיבים החיובים בכל אחת ללא קשר לאחרת, ואף לשבת עם כל אחד מהילדים בצד ולתת לו או לה את מלוא תשומת הלב והתייחסות להשקעה.

עזרו לצוות הגן

למרות העובדה שלחלק מההורים לא תמיד נוח לתת הנחיות לדמות המחנכת, כשמדובר בתאומים או שלישייה חשוב מאוד להעביר בבירור את הבקשות והצרכים לכל מי שמטפל/ת בילדים שלכם. זה מתחי עם הפרידה בבוקר משניהם יחד, שלב בו תשמחו לקבל עזרה תומכת ומכילה, וממשיך עם כל השהות שלהם בגן.

כמה טיפים מאיתנו…

במידה וכל זה לא עוזר, וגם בשלב ההכרות עם הדמויות החינוכיות או בתחילת השנה, מומלץ לבקש פגישה ולהציג/לבקש את הדברים הבאים:

  • הסבירו כי מדובר בשניים או שלושה ילדים ייחודיים ושונים מאוד, וכי התייחסות לכל אחד בנפרד עוזרת להם לגבש את הזהות האישית שלהם, וגם עוזרת לדמות החינוכית לזהות את האינדיבידואליות הייחודית של כל אחד.
  • בקשו לאפשר להם לפרוח ולשגשג שניהם יחד וכל אחד לחוד. וזה אומר להכיר בתאומות שלהם ובו בזמנית לנסות לא להשוות ולהסתכל על כל אחד כאינדיבידואל.
  • בקשו מהדמות החינוכית ללמוד להבחין בין התאומים, והציעו לעזור בכל אלמנט אובייקטיבי שיידרש, במיוחד בהתחלה ו/או אם הם זהים.
  • הסבירו כמה חשוב לכם שיוקדש לכל תאום זמן בנפרד, אם מדובר בהכנת יצירה, אסיפת הורים או כל מה שקשור למסגרת החינוכית בה הם נמצאים.
  • הציעו לקיים גם פעילויות נפרדות עבור כל תאום, גם כש דובר בפעילות קבוצתית, כדי שילמדו לפתח את המיומנויות הנדרשות כיחידים.
  • הזכירו כי יש להימנע מבקשת ביצוע משימה של תאום אחד על ידי האחר.
  • בקשו שהדמות החינוכית תשים לב להתפתחות של כל אחד מהם בנפרד, ותציין בפניכם אם יש בעיה גם כשמדובר רק באחד מהם.
  • הדגישו את העובדה, שלמרות הבקשה שלכם להימנע מהשוואות ולאפשר נפרדות, חשוב גם לכבד את התאומות ואת הקשר המיוחד ביניהם.

 

כאשר נותנים מקום לקשר המיוחד ובמקביל לכל אחד ומקשיבים לרצונותיהם הן כצוות והן כיחידים, הם ירגישו את האהבה והטיפוח מהסובבים אותם וישגשגו בכל מסגרת בה יהיו.

 

בהצלחה!

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

אנחנו יודעים שיש לך
כוחות על! מחסור רציני 
בשעות שינה!