חשיבות צריכת הברזל לתינוקות, כיצד ניתן לזהות מחסור ומה עושים במטרה להעשיר את תזונת הילד במינרל זה

0 287

הברזל הינו מינרל החיוני מאוד לתפקוד המערכות בגוף: מערכת הדם (כגון העברת חמצן), מערכת החיסון, לתפקוד תקין של המוח וגם למניעת אנמיה (מחסור בהמוגלובין המצוי בכדוריות הדם האדומות). מחסור בברזל גורם למעבר כמות חמצן קטנה יותר למערכות הגוף השונות ובעקבות כך, תתכן פגיעה בהתפתחות הגופנית והשכלית של התינוקות והילדים.
כיצד אנו מקבלים את המינרל החיוני הזה, ומה עלינו לעשות במידה ומתגלה מחסור בכמויות שלו בגופו של אחד הילדים?

                                                                                                                                                                 (קרדיט צילום: FreeDigitalPhotos.net/clarebloomfield)

העובר ניזון מברזל העובר דרך השליה ואף יוצר לעצמו מאגרים משלו, המשמשים אותו עד גיל 4 חודשים. החל מגיל חמישה חודשים, אמור התינוק לקבל את הברזל מתזונתו היומית. בחלב אם ישנה כמות מספקת של ברזל וכמו כן גם בתמ"ל (תחליפי חלב), יחד עם זאת הברזל מחלב האם נספג בצורה אפקטיבית יותר. במטרה למקסם את כמות הברזל המועברת לתינוק בחודשי חייו הראשונים, מומלץ לאם המניקה להמשיך להניק לפחות עד גיל חצי שנה, ולאם הבוחרת בתזונה של תמ"ל או בשילוב של השניים, לבחור תמ"ל שעשיר בברזל.

הברזל מאפשר למעשה את נשיאת החמצן על ידי כדוריות הדם האדומות, המכילות את ההמוגלובין. מומלץ לבצע ספירת דם בין גילאי 9 חודשים ועד גיל 18 חודשים, במטרה לבחון את רמת ההמוגלובין ונפח הכדוריות דם של התינוק. בהתאם לתוצאות, יהיה ניתן להחליט האם יש צורך בהמשך מתן תוסף ברזל, והאם קיים צורך בשינוי המינון או שניתן להפסיקו.

מאכלים מומלצים לשיפור ספיגת הברזל בגוף

המלצות משרד הבריאות הן ,לתת לכלל התינוקות, החל מגיל 4 חד' תוספת של 7.5 מ"ג ברזל . בגיל 6 חודשים, מומלץ להגדיל את המינון ל 15 מג' ברזל, עד גיל 18 חודשים או עד ביצוע ספירת דם.
לפגים (תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 ), החל מגיל חודש, מומלץ לתת 2 מג' ברזל לכל 1 קג' ממשקל גופו, אלה אם כן ישנה הוראה אחרת של רופא הילדים או הנחית כתובה במכתב השחרור מהפגיה.
בכדי להגדיל את ספיגת הברזל בגופנו ניתן לשלב תוסף ברזל עם פירות או ירקות, העשירים בויטמין C, המאפשר ספיגת ברזל טובה. השריית מאכלים (ואפילו הנבטת מאכלים) עשירים בברזל (למשל קטניות ודגנים) מנטרלת את החומצה הפיטית (החומצה אינה בריאה, היא מונעת ספיגת מינראלים) אשר מצויה בקליפה, וכך אין הפרעה לספיגת הברזל.

מזונות עשירים בברזל

קטניות: שעועית, חומוס, לוביה, עדשים, אפונה.
דגנים: גריסים, בורגול, קינואה.
ירקות ירוקים: תרד, עירית, פטרוזיליה, בזיליקום, כוסברה, שמיר.
ירקות שונים : ארטישוק ירושלמי, סלק, ואבוקדו.
אגוזי מלך, שקדים, בוטנים, פיסטוק, צנוברים, גרעיני חמניות, טחינה גולמית (במיוחד משומשום מלא), קשיו- יש לתת את כל רשימה הנ"ל במרקם טחון בלבד עקב חשש לחנק!
מולסה וסילאן
פירות יבשים: צימוקים (שימו לב יש לטחון) ,משמשים ותאנים .
אצות, מבשר ודגים.
מוצרי סויה: טופו, חלב סויה

מזונות המפריעים לספיגת הברזל

• חשוב לא לתת מוצרי חלב וחלב ניגר בפרט סמוך למתן הברזל, דבר המפריע לספיגה של הברזל (עקב תכולה גבוה של זרחן וסידן).
• תה וקפה, קקאו
• סובין- שיבולת שועל וחיטה ( בספרות מופיע מספר דיוחים על הפחתה בספיגת הברזל עקב כמות גדולה של סיבים תזונתיים המכילים חומצה פיטית
• מזון מעובד שכלל צריכתו אינה מומלצת.
.

צריכת ברזל במהלך היריון מרובה עוברים 

כאשר מדובר על היריון מרובה עוברים, ייתכן ואחד העוברים צורך כמות מסוימת של ברזל על חשבון השני או כאשר כל העוברים ניזונים משלייה אחת. בכדי לספק רמה תקינה לכמה עוברים הגדלים בו זמנית ישנו צורך באספקת ברזל גדולה מהאם. זהו מצב שכיח שבא לידי ביטוי גם בפער בין משקלם של העוברים העולה על 300 גרם, בעיקר בשליש האחרון להיריון. במקרה זה, ובמטרה למנוע את הגדלת הפער ע"י טיפול מתאים, יש לקיים מעקב היריון קפדני יותר.

כיצד ניתן לזהות מחסור בברזל ואופן הטיפול

מחסור בברזל מזהים ע"פ ספטומים (חולשה, עייפות, קוצר נשימה, חיוורון, קצב לב מהיר, אובדן תאבון ונדודי שינה), האבחון נעשה ע"י בדיקת דם בלבד. חשוב שאיש מקצוע יברר את הסיבה לאנמיה וישלול סיבות נוספות כמו מחלות, טלסמיה, בעיה בבלוטת התריס, דימום שאינו נראה לעין צליאק וכד'
כאשר הוכח אוביקטיבית שישנה אנמיה, שהוכחה בבדיקת דם, הטיפול יותאם בהתאם לסוג האנמיה ובמקור התופעה.  ייתכן וימצא שישנו מחסור של B12 נוצר עקב תזונה לקויה, ואז קיים הכרח לתת לתינוק תוסף . במידה והסיבה לאנמיה היא  מחלה, יקבל החולה טיפולים ייעודים מותאמים.
כאשר אחד הילדים מפתח תופעות לואי מהצריכת ברזל בכמות גדולה מומלץ לעבור לתוסף נוזלי מסוג אחר, בעל רמת הספיגה גבוהה יותר. קיים הבדל בין החברות המשווקות את המינרל, שבא לידי ביטוי בסוג המולקולה שאליו קשור הברזל. המלצה נוספת היא לשתות הרבה מים ולשנות את התזונה של הילד בהתאם להמלצת הרופא המטפל.

רונית קינן – "טיפה פרטית" שירותי טיפת חלב פרטיים בביתך
TipaPratit.co.il

מעוניינים לשוחח עם רונית? הכנסו לדף המומחים שלנו

 

אולי תאהבו גם עוד פוסטים

השאירו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם