החופש הגדול ותקופת החגים מאחורינו – כיצד חוזרים למסגרת ולשגרת השינה

0 73

החופש הגדול ותקופת החגים מאחורינו. סנונית ראשונה המבשרת את בואו של הסתיו ורוח קרירה – מעידות על כך שהעונה הקרה בפתח. הילדים הגדולים התרגלו לבלות עד לשעות הלילה המאוחרות מול המסך או בבילוי לילי עם חברים, הקטנים יותר ניסו שוב ושוב להרוויח זמן אבא- אימא בידיעה שמחר השעון המעורר לא יצלצל, תקופה בעלת יתרונות ברורים גם עבור ההורים.
הגיע זמן לקום מוקדם יותר, לצחצח שיניים, לנעול נעליים ולהגיע בזמן לגן, לבית הספר ולעבודה.
להלן טיפים ועצות לחזרה נעימה לשגרה של המשפחה כולה ושל כל אחד מבני הבית בנפרד.

תנו מקום לתקופת הסתגלות שתאפשר חזרה לשגרה, והכילו את ההתרגשות לקראת החזרה ללימודים

בין אם מדובר בלימודים בגן חדש, בשנה הראשונה בבית הספר או במעבר לחטה"ב או לתיכון – הילדים יתרגשו ועלולים להרגיש קושי פיזי ואף נפשי כאשר הם קמים לבוקרו של יום חדש ושונה מהתקופה דאשתקד. מדובר בתקופה המסמלת התחלה חדשה ואיתה עומס רגשי עצום. הבנה, קבלה והכלה של ההורים – תאפשר לילדים להתחיל את השנה ברגל ימין. במטרה לאפשר חזרה הדרגתית לשגרת היום והלילה, ממולץ לחדש את דפוסי ההתנהגות, שהיו נהוגים במהלך שנת הלימודים, כשבוע וחצי לפני מועד תחילת הלימודים במסגרות החינוכיות.

חזרו למסגרת זמן קצובה בשעות הבוקר
כוונו את השעון לשעת הקימה שתאפשר התארגנות בזמן הלימודים. הקפידו על סדר פעולות קבוע אותו יבצעו הילדים מידי יום, במטרה לאפשר להם להתרגל לרצף פעילות קבוע ושגרתי.
החזירו את טקס השינה לשעה המקורית – בכל גיל
כאשר מדובר בילדים קטנים – הקפידו על טקס שינה קבוע בשעה שתאפשר להם שנת לילה רצופה ואת מספר השעות המרבי בהתאם לגילם, בהתייחס לשעת הקימה בבוקר. ילדים גדולים יותר , חשוב שידעו גם הם כי ישנה שעת גג לחזרה הביתה ולהתארגנות לקראת שינה. כאשר מתחילים את תהליך החזרה לשגרה כשבוע וחצי לפני מועד תחילת הלימודים, מומלץ להקדים את שעת ההשכבה מידי יום בכעשר דקות עד לחזרה מלאה לשעת טקס השינה המקורית.
צמצמו זמן מסכים
במידה ואפשרתם לילדים ליהנות מזמן מסך לפני מועד השינה, הקפידו להחזיר עטרה ליושנה, קבעו זמן מוגדר לשימוש במחשב/טאבלט או צפייה בטלוויזיה ודאגו שהדבר לא יתקיים בסמוך למועד ההשכבה.
ילדים בעלי דפוסי שינה שונים
בין אם מדובר בתאומים, שלישייה או באחים בגילאים שונים, מומלץ להכריז על תחילת תהליך החזרה לשגרה במועד אחד הזהה לכולם. ישנם ילדים שיתרגלו מהר יותר לשעת השינה החדשה-ישנה ואחרים – יגלו קושי מסוים. המשך התהליך יאפשר לכל אחד לחזור לשגרת השינה במועד זה או אחר. כאשר מדובר על ילדים קטנים, מומלץ ליצור שגרת שינה וקימה דומה, דבר שישפיע לחיוב על ההתנהלות הכללית בבית ולע האפשרות שלהם לחזור לשגרה.

כיצד נרתום את הילדים

כדאי לדבר עם הילדים ולהסביר בצורה קצרה , עניינית וברורה שבשל העובדה כי בעוד כמה ימים עומדת להתחיל שנת הלימודים החדשה, חשוב לשנות מעט את השעה בה נלך לישון. ניתן להרחיב על שלב ההכנות לשינה ולספר גם על תהליך ההשכמה בבוקר. במידה ויש שעון בבית אפשר לגייס פריט זה במטרה ליצור מוטיבציה ולבקש מהילדים לגלות אחריות לעמידה בזמנים.

מה שקורה אצל סבא וסבתא – נשאר שם!
אפשרו למשפחה המארחת בכלל ולסבא וסבתא בפרט, את החופש להתנהל בהתאם לשיקול דעתם. ביקור מחוץ לבית – מסמל יציאה לשגרה ובהתאם לכך גם הרגלי השינה.

שינה במיטת ההורים, כחלק משגרת הלילה במהלך החופש, והשפעתה על תהליך החזרה לשגרה  – לקראת תקופה ארוכה של לימודים

כל תהליך של יציאה משגרה עלול להשפיע על ההתנהלות הכללית לטווח הארוך. חשוב להגיע להחלטה מה מקובל ומוסכם על כל אחד מההורים וממה הם מעוניינים להימנע. במידה ומחליטים לאפשר לילדים ללון במיטת ההורים, חשוב לכלול בתהליך החזרה לשגרה, גם שינה רצופה במיטותיהם- כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים, וזאת במטרה להימנע מהיצירת שינויים רבים מידי בבת אחת. לגבי שינה משותפת של האחים, מומלץ גם להגיע להחלטה בנושא שנת לילה משותפת באותה מיטה או באותו החדר. במידה והחלטתם לאפשר זאת, חשוב להבהיר לילדים מתי ובאילו מצבים אתם תאפשרו זאת. כך או כך, היו ברורים ועקביים.

שירה קראוטהאמר – יועצת שינה, מדריכת הורים ואחות מוסמכת

www.happyparenting.co.il

מעוניינים לשוחח עם שירה? הכנסו לדף המומחים שלנו

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.