שלום כיתה א

0 97

היום הראשון ללימודים משמח, מרגש ויחד עם זאת מורכב ומעורר חששות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשניים או שלושה ילדים שעולים יחד לכיתה א'. אצל רבים מהתאומים והשלישיות, זו הפעם הראשונה בה ילמדו במסגרות חינוכיות שונות ויבלו את רוב
היום כשאחיהם או אחותם לא לצידם.

כיצד ניתן להכין את הילדים לקראת המסגרת החדשה, הכוללת התנהלות שונה וכללים יותר ברורים. במידה וכל אחד מהילדים לומד בכיתה אחרת, כיצד ניתן להיערך לרגע הפרידה ומהם האתגרים הנוספים העומדים בפני ההורים בתקופה זו?

להיות חלק מ"יחידת תאום" היא תופעה ייחודית שיש לה השפעה על ההתפתחות, העולם הרגשי והיחסים הבינאישיים. זו חווייה יחודית שיכולה לשחק תפקיד חיובי בחייהם של התאומים. עם זאת היא מספקת מערכת שעשויה גם להקשות, בעיקר בפיתוח האינדבידואליות וגיבוש הזהות. ברוב המקרים כאשר מדובר בתאומים או שלישיה, שלב המעבר לבית הספר, כורך בתוכו את היציאה מ"יחידת תאום" בפעם הראשונה. זהו שלב שמעורר חרדה, שאלות, וקושי אצל הילדים וההורים, והוא מדגיש את הצורך להתמודד עם השאלה שמלווה תאומים: כיצד להיות "חלק מ", ועדיין להרגיש נפרד.

האם אכן מומלץ לעודד לימודים של כל אחד מהילדים במסגרת חינוכית נפרדת, ומדוע לרוב הדבר קורה לקראת כיתה א?

הורים רבים מתלבטים האם ומתי כדאי להפריד בין המסגרות בהן ילמדו התאומים או השלישייה. הילדים ששהו יחד ברחם, ובנוסף, מרגע לידתם חווים לרוב אירועי חיים במקביל, מפתחים ביניהם מערכת יחסים משמעותית, שיכולה להעניק להם תחושה של בטחון בעולם, קירבה ומוכרות. תחושות אלו נחוצות להתפתחות הרגשית והפיסית, וחשוב מאוד לאפשר אותן. בנוסף, הקירבה בין הילדים חשובה גם לצורך פיתוח הזהות, שכן במידה מסוימת בהתחלה התאומים הם שניים שחולקים זהות (או שלושה במקרה של שלישייה), בדומה ליחידת "אם – ילד" בחודשים הראשונים.

לצד החשיבות שבקירבה ובנוכחות המשותפת, יש חשיבות גם לפרידה, ולמעשה היא חיונית. כאשר הפרידה נעשית בזמן המתאים, ועל בסיס קירבה בין הילדים, היא חיובית. פרידה באופן זה, מאפשרת את פיתוח ה"עצמי" ואת היכולת לשמור על ייצוג פנימי רציף של "אני" חשוב, משמעותי ונפרד. תהליך זה תורם לפיתוח הזהות ולתחושה אצל כל אחד מהילדים שהוא שלם, מובחן, בטוח עם מי שהוא, בלי להרגיש אבוד או תלוי רגשית באופן קיצוני.

לרוב, הכניסה לבית הספר שמביאה איתה את האתגר שבקריאה, ועיסוק מוגבר בחלקים חברתיים, המזמנים השוואה ותחרותיות, היא נקודת הזמן הרווחת להפרדה בין התאומים. סיבה נוספת להפריד בין התאומים (או השלישיה), הוא המפגש שמזמן בי"ס עם קהל רחב וסביבה חברתית וחינוכית, שעשויים בתפיסה שלהם לראות את התאומים כחלק מיחידה אחת, ובמסר סמוי זה אף להקשות על הנפרדות ופיתוח הזהות האישית.
בנוסף, באופן טבעי ברגע שאנחנו נפגשים עם דבר חדש מאתגר, הנטייה שלנו היא להיעזר במוכר. כך, עלול התאום מיד לחפש את אחיו ולהתנחם בנוכחותו, דבר שעלול למנוע ממנו להכיר דברים חדשים ולהיפתח.
לצד השכיחות הגבוהה בהפרדת תאומים או שלישיה עם הכניסה לבית הספר, ישנם הורים
שבהתייעצות עם אנשי מקצוע מחליטים להפריד בין הילדים בזמן אחר, לפני המעבר לבי"ס, או מאוחר יותר.

שלום כיתה א'

בנוסף לפרידה זה מזה, המעבר לבית הספר יוצר מפגש עם מערך רחב של צוות חדש, מקום פיזי גדול, סביבה ששמה דגש על לימודים, מערך חוקים ברור יותר, וסדר יום מובנה. כיום, ברוב הגנים מקיימות הגננות הכנה לתוכן הנלמד בכיתה א, על ידי לימוד הא'-ב' והמספרים. בנוסף, ישנם הורים ששולחים את הילדים למסגרות 'הכנה לכיתה א' בה הילדים מקבלים "טעימה" ממה שמתרחש בבי"ס.בכל מקרה כדאי להכין את הילדים בהדרגה למעבר הצפוי להם, הן במה שקשור למסגרת החדשה ומה שהיא כוללת בתוכה, והן בנושא הפרידה זה מזה.

אז איך עושים את זה?

ראשית, חשוב שההורים בעצמם יהיו מוכנים למעבר, ויבינו במה הוא כרוך, ומה המשמעות שלו. מאוד טבעי שגם ההורים יחששו מהשינוי, אך אם הם יערכו רגשית ויתכוננו לתהליך, כשהם מבינים ומאמינים שהשינוי מזמן איתו אפשרות לצמיחה, היכרות עצמית ומקום להתפתחות, יהיה להם פשוט יותר להעביר את זה לילדיהם.
 
בנוסף, מומלץ ליזום מפגש עם דמויות נוספות עוד לפני תחילת שנת הלימודים. אם ההורים מכירים ילדים נוספים שעתידים ללמוד באותה מסגרת, מומלץ להפגיש בין הילדים. כך, היום הראשון יהיה פחות מאיים ויאפשר מפגש עם ילדים נוספים מוכרים (מעבר לאח התאום) מה שיגביר את תחושת הביטחון של ילדיהם. בנוסף, לרוב יש פגישה קצרה בין הילד למורה לפני תחילת הלימודים. כדאי להגיע למפגש, לאפשר לילד את המקום, ולעודד את ההיכרות והקשר עם המורה.

גם בעניין סדר היום וההתנהלות בבית ספר הכנה מתאימה יכולה לעזור. אפשר לספר לילדים מה צפוי להם בימים הראשונים, לדבר על נושאים כמו:  איך נראה בי"ס, למי ניתן לפנות במידה וצריך משהו, היכן ממוקמים השירותים, מהם מועדי הארוחות וכל מידע נוסף שנראה שיכול להקל על הילדים. ברגע שהילד יודע מה צפוי לו, הוא מרגיש נוח יותר ופנוי למה שמתרחש סביבו. מה שיכול להקל על ההתאקלמות שלו בבי"ס.

הכנה מתאימה והדרגתיות במטרה להכין את הילדים לפרידה

במידה וכל אחד מהילדים השתתף בחוג אחר (עוד בתקופת הגן) ניתן להיעזר בזה. לשקף להם שנפרדו בזמנים אלה, גם אם לפרק זמן קצר, מהי התחושה של הפרידה. ניתן להשתמש בתחושות אלו בשלב ההכנה ולהסביר כי יהיו פרקי זמן במהלכם הם יוכלו להיפגש כגון: הפסקות, פעילות בית ספריות וכדומה. כיום, נוהגים בבתי הספר לקיים מפגש הכרות עם המורה לפני היום הראשון ללימודים, דבר שעשוי גם הוא להקהל על הילד במסגרת שלב ההכנה.

מומלץ גם לדבר ולהכין את הצוות החינוכי- יועצת בי"ס או מורה, ולתת רקע קצר על הילדים. פעולה זו עשויה להקל ולח במעט על הפחתת תחושת החרדה אצל כל אחד מההורים, שיודעים כי מבוגר נוסף שותף לתהליך ויכול לתפקד בזמן שהם אינם נוכחים.

במידה ולאחר מספר חודשים, ההורים עדיין חשים לבפני הילד ניצבים קשיים רבים, שהוא מבודד, מסוגר ועצוב באופן שלא אופייני לו, או שרוי באי שקט, כדאי לגשת ולהתייעץ עם איש מקצוע.

בהצלחה, ושנת לימודים טובה.

נעמה שמש – פסיכולוגית קלינית מומחית

מעוניינים לשוחח עם נעמה? הכנסו לדף המומחים שלנו

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.