לא רוצים לישון – מה עושים כשמיטת המעבר הופכת עבור התאומים לפארק שעשועים?!!!

שירה קראוטהאמר - יועצת שינה ומומחית '2WINS מזל תאומים'

0 457

שלב ארוחת הערב עבר בהצלחה, לאחר שהתאומים אכלו בתאבון רב את האוכל שהגשתם, ומיד לאחר מכן רצו בשמחה להתקלח, ואף לצחצח שיניים. עמעמתם את האור ודאגתם, שמוזיקה נעימה תתנגן ברקע ותתרום לאווירה הרגועה בחדר הילדים. סיפרתם סיפור אחד ועוד אחד ובונוס של סיפור נוסף, ופצחתם בכמה שירי ערש. הקטנים נכנסו כל אחד למיטתו החדשה – מיטת מעבר (מבחינתם – סוג של לונה פארק) ואתם, שבעי רצון שהערב עבר ללא תקלות פוסעים לעבר הסלון, מתיישבים על הכורסא המפנקת, מתכוננים להניח רגל ראשונה על ההדום עם כוס קפה וארוחה קלה. לפתע, צעדים קטנים נשמעים מרחוק. נוטים להאמין שמדובר בדמיונכם הפרוע ושוב, תיפופים זעירים נשמעים מחדר הילדים. בצעדים מהוססים אתם ניגשים לחדר ממנו בקעו הקולות, ומציצים מבעד לדלת במטרה לא להעיר את הזאטוטים שלבטח כבר ישנים שנת ישרים… ואולי לא… כשאתם מקרבים מספר צעדים נוספים לעבר חדר הילדים אתם מגלים מיטה אחת ריקה ובשנייה, צמד חמד עם שלל משחקים כאילו זה עתה חזרו מגן הילדים, מנהלים שיחה ערה ..בשקט כמובן, כדי לא להפריע את מנוחתכם שתוביל למצב של הפרד ומשול מצדכם. לאחר מספר רגעים, כשהשניים יבחינו בדמותכם העומדת על מפתן הדלת, את המילים והצחוק יחליפו מבטים תמימים כשואלים: "מה עשיתי" מלווים בחיוך קטן ושובב ובחילופי מבטים בניהם כשואלים: 'מה עכשיו עושים?'

בשלב הזה אתם מנסים לשנן שוב ושוב את שלמדתם בהרצאות והדרכות ההורים בהן לקחתם חלק ובהתאם לכך, ניגשים בשלוות נפש מדהימה לתאום שנטש את מיטתו, מחזירים אותו למקום מבטחים וחוזרים על המשפט – לילה טוב הולכים לישון. בעודכם צועדים לעבר חדר המנוחה שלכם, המאובזר בכל טוב, נשמע קול רחש בשנית. עתה, השתכללו השנים אשר מזהים את צעדכם הנמרצים (יש גבול לסבלנות למרות ואף על פי עצתם של מומחים) מבעוד מועד ודואגים לנקות את השטח ולסור כל אחד למיטתו בטרם תגיעו אתם לחדר הילדים. ואכן, הפעם נמצא כל אחד במיטתו אבל, המבטים החמודים, העיניים הצוחקות ומצב המיטה של אחד מהשניים, מסגירים את שהיה רגע לפני שהגעתם. שוב אתם סופרים עד עשר וחוזרים על המשפט הקבוע – לילה טוב הולכים לישון תוך כדי שאתם שואלים (את עצמכם, בלב) מתי איבדתם את הסמכות ההורית.
הזמן עובר ואתם מגלים כי הערב השקט שתכננתם, לאחר טקס שינה נפלא ורגוע, אט אט הופך למלחמת התשה אל מול צמד תאומים או שלישייה של זאטוטים שנזכרו בשעת ערב מאוחרת לשים את נושא המריבות בצד ולבלות יחד זמן איכות.
התנהלות מול ילד אחד שמסרב ללכת לישון, הנה מאתגרת ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בתאומים או בשלישייה.  כיצד נוכל לגרום לקטנטנים להישאר במיטה בשעות הלילה, גם אם מדובר בקואליציה מאוחדת?

מה עושים כשמיטת המעבר הופכת עבור התאומים לפארק שעשועים?!!!

 

התמדה, עקביות,תיאום ואסרטיביות

תחילה כדאי להוציא מהחדר אלמנטים מעניינים כמו- משחקים, ספרים וכדומה, כך שבחדר יהיו גירויים מינימאליים. השלב הבא הוא לתזמן נכון את השינה במטרה לוודא כי הפעוטות לא נכנסים ערניים או עייפים מדי למיטה. הכנה טובה לשינה דהיינו טקס שינה נעים ונינוח, הינו גם כן חלק חשוב המסייע בהורדת הילוך ופרידה מהיום לקראת השינה. חשוב שטקס השינה יכלול מרכיבים נעימים מעבר לאמבטיה ואוכל, כמו- סיפורים, משחק שקט, שירים ועוד.
לקראת סיום טקס השינה מומלץ לקיים "רשימת אחרונים": רשימה של כל הדברים האחרונים שהילדים מבקשים מההורים לאחר שלב כיבוי האורות: נשיקה אחרונה, חיבוק אחרון, שלוק מים אחרון, כיסוי בשמיכה, הליכה לשירותים וכיו'. האתגר הגדול הוא לגרום להם להישאר במיטה ולשכב בשקט על מנת לאפשר לעצמם להירדם. זה קשה עד כמעט בלתי אפשרי כשאפשר לברוח מהחדר ולהצחיק את ההורים, במיוחד כאשר מדובר בשניים או שלושה פעוטות שהופכים בשעה זו לחבורה עם מטרה ברורה.

מומלץ להורים לתכנן עד לפרטי פרטים כיצד הם מתנהלים, מגיבים ומתמודדים עם היציאה מהמיטה והמשחקים של הילדים, לאחר שלב כיבוי האורות. חשוב לזכור כי אין פתרונות קסם, וכי כל דרך בה יבחרו ההורים תדרוש מהם התמדה, עקביות,תיאום ואסרטיביות.

להלן מספר אפשרויות לדרכי פעולה של ההורים שנועדו ללמד את הקטנטנים להישאר במיטה או לכל היותר בחדר:

1.שבו בחדר עם הילדים עד שיירדמו – המטרה בתהליך זה הנה לשבת בחדר עם הילדים ויחד עם זאת לא לאפשר להם לצאת מהחדר או לקבל תשומת לב מההורה הנמצא סמוך למיטתם. במידה והילדים פוסעים לעברכם או לעבר היציאה מהחדר, חכו מספר רגעים ואז החזירו כל אחד מהם למיטתו. היתרון באפשרות הזו הנו האפשרות להעניק בטחון לילד באמצעות נוכחות של מבוגר בחדר, מצב שברוב המקרים ישפיע על כמות הפעמים בהן ינסו לצאת מהמיטה. החיסרון הנו תהליך הירדמות ארוך מהצפוי, הדורש נוכחות מלאה של ההורה. ילדים מסוגלים לשחק במיטה במשך שעות ארוכות כשהורה נוכח בחדר, מצב המוביל לשיח ער ופטפטת בלתי פוסקת, בין הילדים לבין עצמם ולעיתים גם עם ההורה- "אמא למה השמיים כחולים?" "איך פרפרים עפים?" ועוד ועוד. במצב זה, תהליך ההירדמות יכול להתארך זמן ממושך מהצפוי, ולהשפיע על זמן האיכות של אותו הורה בערב הספציפי. חשוב לזכור כי מדובר בתקופה קצובה ובהשקעה לזמן קצר, שתשפיע על טווח הארוך וגם, לקיים משמרות בין ההורים. לאחר מספר ימים, כאשר הילדים נרדמים טוב יותר מומלץ להרחיק את הכיסא אל מחוץ לחדר, כמה סנטימטרים מידי ערב עד למצב בו ההורה שוהה מחוץ לחדר.

2. שבו על כיסא מחוץ לחדר, מחוץ לטווח הראיה של הילדים. תהליך הרדמה זה דומה במהותו לפתרון הקודם ועדיין מאפשר להורה זמן לעסוק בענייניו מעצם היותו מחוץ לחדר. ההורה בוחר לשבת מחוץ לחדר על כסא, בסמוך לדלת. בכל פעם שהילדים יוצאים מהמיטה , ההורה לא יאפשר להם לצאת מהחדר אלא, יושיט להם יד וילך יחד איתם חזרה למיטה. כדאי לבחור משפט קצר החוזר על עצמו שוב ושוב כמו- "לילה טוב, לא יוצאים מהמיטה" ולחזור לשבת מחוץ לחדר. היתרון הוא תחושת הביטחון של הילד שההורה נמצא בטווח הראיה שלו ויחד עם זאת, ניתן לעצור את הילדים בכל פעם שהם מנסים לצאת מהחדר. וגם, האפשרות של ההורה לעסוק בענייניו. החסרון בעובדה שהמיקום של ההורה יכול להפוך את הסיטואציה למשחקי "קוקו".
3. שימו שער (נמוך)  בכניסה לחדר. השער מונע מהילדים לצאת מהחדר ובכך מונע מאבק כוחות מתיש. ובו בזמן מאפשר להם להיות נוכחים בחדר עם דלת פתוחה ונגישות להורה. במצב זה, בכל כמה רגעים יכול ההורה לגשת לפתח החדר במטרה להראות נוכחות ולחזק את הילדים, בזמן שהילדים נשארים בחדר.
* כל ההמלצות מתייחסות למצב בו הילד לא מעוניין ללכת לישון וכחלק מהתהליך הרדמות ולא במצבי חרום או מקרים בהם לילד יש צורך אמיתי ובקשה לעזרה.

הפיתוי לשחק כשיש שותף הוא גדול

כאשר תאומים או שלישייה חולקים חדר, השהייה המשותפת בערב לעיתים מאפשרת קרבה פיזית ונפשית שתורמת לרצון למשחק משותף יותר מאשר שינה. במידה והילדים משחקים, מדברים או משתוללים בתוך החדר, כדאי להעניק להם מספר דקות, ללא מעורבות. כאשר הזמן שהוגדר מראש עבר מומלץ להיכנס לחדר ובטון ברור ,ענייני  ואסרטיבי ולהחזיר כל אחד למיטתו תוך אמירת המשפט:"לילה טוב, עכשיו הולכים לישון כל אחד במיטה שלו". ייתכן מצב ובו הילדים אכן יחזרו למיטתם או שהחגיגה תימשך ברגע יציאתכם מהחדר. במצב זה, יש לחזור לחדר, להחזיר את הילדים למיטתם תוך אמירת המשפט הנבחר וחוזר חלילה. ישנם מצבים בהם אין מנוס מלהציב פעולה ותוצאה (אם…אז…) להתנהגות. לדוגמה: אם עוד פעם אחת את יוצאת מהמיטה שלך אז אני (אמא) יוצאת מהחדר.

חשוב לזכור שבגלל שאחים תאומים או שלישיה הם חבורה של ילדים, ברוב המקרים תהליך החזרה למיטה וההירדמות יתארך זמן רב (אולי אף שעתיים), מצב הדורש מההורים יותר סבלנות, עקביות והתמדה. חשוב לשמור על קור רוח ולא להתעצבן אלא להמשיך בצורה סבלנית שוב ושוב על אותה מחזוריות ולהעביר מסר ענייני וברור. זכרו כי הילדים לא פועלים נגדכם אלא,  הפיתוי לשחק כשיש שותף הוא גדול ועבורם היציאה מהמיטה והמשחק המשותף חוויתי ומהנה, גם בשעות הערב. רגשות של כעס ועצבים עלולים ליצור מאבקי כוח מיותרים ולהגביר את "מלחמת המשחקים" שלהם. ככל שתהיו ענייניים ואסרטיביים הם יבינו מה ההורה מצפה, מהם הגבולות הברורים ובעקבות כך ישתפו פעולה.

כחלק מתכנון תהליך ההירדמות והשינה על ידי ההורים בחרו מצבים וסיטואציות עבורם תרצו להיאבק והיכן את מעגלים פינות ומוותרים. לדוגמא: כאשר הילדים עוברים זה למיטה של זה – שאלו את עצמכם האם ומדוע זה מפריע לכם? גם אם התהלוכה הלילית עשויה להאריך את זמן ההרדמה, כל עוד הילדים בחדר ונמצאים במיטותיהם זה בסדר.

לסיכום, שינוי הרגלים ולמידת הרגלים חדשים הוא תהליך שדורש זמן. חשוב ששני ההורים יהיו מגויסים לתהליך, גם כדי שיהיו מאוחדים ויפעלו באותו קו – דבר שימנע מהילדים בלבול וגם כדי לחזק אחד את השני ולאפשר "החלפת משמרת" כשצריך.
לרוב, כשהילדים מבינים שאין באפשרותם לצאת מהחדר וההורים מעבירים מסר ענייני אך ברור תהליך ההירדמות, גם אם יתארך מעבר לצפוי יצליח.

איזו מיטת מעבר כדאי לבחור?

 

ישנן מגוון מיטות מעבר – בגדלים שונים, עיצובים מיוחדים ורמות מחירים שונות.

 

מיטת מעבר מאי

 

מיטת מעבר דגם שקד

 

מיטת מעבר מלודי

בעגליס תוכלו למצוא מיטות מעבר רבות – ולזכות גם בהנחה קבועה – רק כי אתם הורים לתאומים או שלישייה – וחברי הקהילה שלנו!

 

לקבלת ההנחה שלכם לחצו על הלינק>> גם אני רוצה מיטת מעבר לתאומים בהנחה!

 

 

 

 

לעוד כתבות בנושא:

איך מעבירים תאומים למיטת מעבר – בלוג של אמא מתוסכלת

 

מעבר למיטות מעבר כשלב לבגרות ועצמאות – יועצת שינה ממליצה

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.