הגיע זמן לישון הקניית הרגלי שינה בגילאי 3-6 חודשים

0 69

לאחר שלושה חודשים  למדנו להכיר את התינוק (במהלך היום והלילה) , את אופיו, את מצבי הרוח שלו, הרגלי האכילה, סוגי הבכי והרגלי השינה. כעת הגענו לשלב בו תופעות נפוצות בחודשים הראשונים לאחר הלידה, כמו קוליק, צפויות לחלוף. התינוקות גדלו מעט וחלקנו אף הצליח להכיר כל אחד מהתינוקות כאינדיבידואל וגם כחלק מצוות. כעת הגיע הזמן להתחיל ולהנהיג הרגלי שינה שיאפשרו גם לכם וגם להם לישון טוב בלילה.

(קרדיט צילום: תהילה שרפי)

בגילאי 3-6 חודשים אנו נמצאים בתחילתו של שלב בו קיימת התפתחות מוטורית משמעותית, דבר שעלול להשפיע על ההרגלים שנוצרו עד כה, ואף לשנותם.
לקראת גיל ארבע חודשים, צפוי שלב נוסף בהתפתחות המוטורית (התהפכות, זחילה וכיו), רגשית וקוגניטיבית. עליית המדרגה תבוא לידי ביטוי בהיותם של התינוקות ערניים יותר למתרחש סביבם, זיהוי אנשים קרובים, העדפה לדמות המטפלת, גילוי סקרנות לנעשה סביבם, התייחסות לרעשים, הושטת ידיים לחפצים והנאה ממשחקים, טיולים ופעילויות נוספת. המצב החדש עלול להשפיע על התייחסותם לשינה כולל גילויי התנגדות לשלב ההירדמות והשינה. ההתפתחות המבורכת הזו משלבת גם אתגרים- הנובעים משיבוש סדר היום והשגרה שנוצרה עד כה.
בפועל, התינוק נתון לעומס שינויים התפתחותיים (מצב תקין ואופייני לגיל זה), המשפיע על סדר היום והלילה של התינוק.

כיצד נערכים במטרה להתאים את סדר היום למצב הקוגנטיבי- מוטורי החדש של התינוק והאם לסנכרן בין התינוקות?

סדר יום- אינו חייב להיות נוקשה או מדויק. מומלץ לאפשר רצף גמיש אך צפוי שירכיב את מהלך יומו של התינוק, בהתחשב בצרכיו. גם אנו, המבוגרים, אוהבים לדעת מה צפוי לנו מידי יום:מתי נאכל ארוחת בוקר? מתי נצא או נחזור מהעבודה? מתי תגיע הפסקת צהריים? וכיו'. חוסר הוודאות עלול להכניס אותנו למצב של לחץ לעומת השגרה שבדרך כלל גורמת לנו לרוגע ונותנת תחושה של יציבות. אותן תחושות מרגיש התינוק כבר מינקות. בין אם התינוק הנמצא במסגרת או בבית עם הורה או דמות מטפלת, חשוב להתאים את סדר היום לתינוק בצורה מותאמת לצרכיו.

הורים רבים לתאומים או שלישיה מתלבטים בסוגיה: האם לסנכרן בין סדר היום של התינוקות או לתת מענה אינדיבידואלי לכל אחד ואחת? 
אין תשובה אחת נחרצת ונכונה עבור כולם אלא, בחינת כל מקרה לגופו ועל בסיס זה לקבל את ההחלטה המושכלת. ההחלטה לגבי סנכרון לוח הזמנים ושגרת היום של תאומים או שלישייה תתקבל בהתאם לצרכים של ההורים, התינוקות והערכים של כל משפחה.כאשר מתלבטים באיזו דרך לבחור, כדאי לקחת בחשבון פרמטרים כגון: זמינות של כל אחד מההורים, האם קיימות דמויות מטפלות נוסות הנוכחות בבית באופן קבוע, והיכלות של כל אחד מההורים לתת מענה לכל אחד מהתינוקות בנפרד.

פרמטר נוסף אליו יש להתייחס הנו אופיו של כל אחד מהתינוקות, מהו הטמפרמנט של כל ילד והאם ישנם צרכים מיוחדים לאחד מהם או יותר (פגות/ רפלוקס/ קשיי אכילה ועוד)

במידה והתקבלה החלטה לסנכרן בין לוח הזמנים של הילדים, מומלץ לקיים את הפעילות במקביל או בצורה עוקבת: כאשר תינוק אחד רעב – להאכיל את התינוקות הנוספים יחד איתו או בסמוך לזמן ההאכלה שלו. כאשר תינוק אחד מפהק, מומלץ להכין גם את הילדים הנוספים לקראת שינה. במידה ואחד התינוקות התעורר ואחיו  עדיין ישן, כדאי להעיר את הילד שעדיין ישן כחצי שעה לאחר מכן.

כאשר הוחלט לא לסנכרן בין סדר היום בכלל ומועד השינה בפרט של התינוקות,  חשוב לוודא כי בנוסף למענה לצרכיהם , יש לפנות זמן גם למילוי הצרכים הבסיסיים של ההורים: אוכל, שינה וכדומה.

קווים מנחים ליצירת שגרת שינה לתינוקות

שעת השכמה בבוקר- מומלץ שתהיה שעת השכמה קבועה בכל בוקר , בטווח של חצי שעה לכאן או לכאן דבר המאפשר התנהלות רצופה ועקבית במהלך היום.
השכבה יזומה- יש לזהות את הפיהוק הראשון ולהימנע מהירדמות כאשר התינוקות נמצאים במצב של עייפות יתר. לכל תינוק יש את חלון השינה שלו – הזמן האופטימאלי בו הוא מוכן לישון ואז קרוב לוודאי שיירדם יחסית בקלות. הקושי מתחיל כאשר עובר זמן ממושך מרגע הפיהוק הראשון, דבר שעלול לגרום למצב של עייפות יתר ובעקבות כך קושי להירדם ו/או התעוררויות חוזרות ונשנות במהלך הלילה.
טקס שינה קצר לקראת שנת בוקר/צהריים או אחה"צ- כדאי ליצור טקס שינה קצר אותו מומלץ לקיים לפני כל הרדמה במהלך היום, גם כאשר נמצאים מחוץ לבית. בשונה מטקס השינה המתקיים לפני מועד ההרדמה של שנת הלילה, במהלך היום אורכו של טקס שינה אמור להיות קצר (2-3 דקות). מטרתו לאותת לתינוק שעכשיו הולכים לישון ולא להכינו לשנת לילה ארוכה וממושכת על ידי יצירת הרגלים המתאימים לשנת לילה קצרה יותר, ניצור הבנה של התינוק כי פעולה מסוימת מובילה לשנת יום קצרה: החזקתו בתנוחה מסוימת, בחירת שיר קבוע וכדומה.
(טקס שינה)
האכלה- תינוקות בגילאים האלה זקוקים להאכלה לכל היותר כל 3 שעות. רצוי להקפיד שלא ייווצר פער של יותר מ-3 שעות בין ארוחה לארוחה במטרה להעניק לתינוק את מירב הקלוריות לו הוא זקוק במהלך היום ולא בלילה. לעיתים סביב גיל 4 חודשים, בעקבות ערנות וסקרנות של התינוק, כל רעש או גירוי מסיח את דעתו מהאוכל. מסיבה זו, כדאי ליצור מקום קבוע בבית בו התינוק מקבל את הארוחה תוך יצירת אוירה שקטה עם גירויים מינימאליים כגון: טלוויזיה דלוקה, שיחה בטלפון וכדומה. זמן האכלה הוא זמן נהדר לבלות עם התינוק וליהנות מזמן איכות.

קביעת סדר היום ושילוב אלמנטים ואביזרים שיעזרו בתהליך ההירדמות ומהלך השינה הרציפה

 לעיתים קרובות אני שומעת מהורים שסדר היום מוכתב על ידי התינוק והוא זה שמחליט מתי תתקיים הארוחה, מתי יירדם ועוד. חשוב לזכור כי כל עוד קשובים לצרכיו של כל אחד מהתינוקות, באחראיות ההורים לקבוע והוביל את שגרת היום. לעיתים תינוקות מתנגדים לפעילות מסוימת המתבצעת במהלך היום לאו דווקא כי הם לא מעוניינים לעשותה אלא כתוצאה מקושי במעבר בין פעילות אחת לשנייה, קושי להיפרד מפעילות או דמות מטפלת או קושי בהורדת הילוך לקראת שלב השינה.
תינוק זקוק להובלה והנחייה של הוריו או של דמות מטפלת במטרה לקבל ביטחון ובסיס לצמיחה רגשית ופיזית. גם כאשר מדובר בתאומים או שלישיה, חשוב להיות קשובים לצרכיהם, להחליט האם השגרה כוללת סנכרון או הפרדת לוח הזמנים תוך גילוי עקביות בשילוב גמישות.

במטרה לאפשר רוגע בכלל ובשלב ההירדמות בפרט, ניתן לבחור עובר התינוק חפץ מעבר, שהנו חפץ המלווה את התינוק משלב התלות בהוריו ועד עצמאות. החפץ נשאר עם התינוק בשלבים הרבים של חייו המעניק לילד תחושה של ביטחון בעיקר כשהוריו אינם נמצאים לידו. אמצעי זה, המקל על הפרידה מההורים ומהווה הקשר שינה עצמאי, משמש אף הוא בסיס איתן לשינה טובה ורציפה. ניתן ליצור לתינוק חפץ מעבר או לאפשר לו לבחור אותו בעצמו. מומלץ להשתמש בחיתול טטרה קטנטן או שמיכה קטנה העשויים מבד "נושם" ואוורירי או בובה העשויה מבד (חשוב לוודא כי החיתול, השמיכה, הבובה או כל חפץ מעבר שנבחר – מתאימים לתקן הדרוש במטרה למנוע סכנת חנק).
במטרה ליצור אווירה חיובית ונעימה – ניתן להציע לתינוק את חפץ המעבר במהלך השבועות הראשונים במהלך היום, בעת טיול בעגלה, שהות במנשא, בזמן האוכל וכדומה. כל פעולה שתתרום להיווצרות הקשר חיובי לחפץ המעבר, תשפיע לחיוב על השימוש בו כאשר התינוק עייף , עצוב או עצבני.

הקשרי שינה- התנאים הקיימים בשלב ההירדמות, הם שישפיעו על שינה איכותית ורציפה. הדרך בה התינוק נרדם בתחילת הלילה כך הוא מצפה לחזור לישון במהלך הלילה. מסיבה זו, חשוב ללמד את התינוק להירדם בכוחות עצמו ובמיטתו, כך יצליח לחזור לישון במהלך ההתעוררויות המתקיימות מידי לילה. במידה ותרדימו את התינוקות על ידיכם בלבד או תוך כדי קפיצה על כדור, הוא יצפה להרדם באותו אופן כאשר הוא מתעורר במהלך הלילה ולכן, לא יצליח לחזור ולהרדם.

הפחתת אכילת לילה- מגיל 3 חודשים אפשר בהחלט להניח שלא כל התעוררות במהלך הלילה נובעת מצורך לאכול או לשתות. עשו חושבים והחליטו כל כמה שעות לדעתכם תינוקכם זקוק לאכול בלילה., בהתאם לשגרה שנוצרה . ניתן להתייעץ עם איש מקצוע כגון – רופא ילדים או אחות טיפת חלב במידה ואתם לא בטוחים בצעדכם. במידה והתינוק מתעורר שלא בזמן האכלה, או צורך פיזי או נפשי אחר החזירו אותו לישון כמו באותה דרך בה בחרתם להרדימו כחלק מטקס השינה. במידה והתינוק עדיין אוכל במהלך הלילה ואכן מדובר בשעת האכלה קבועה, תנו לו את המנה הקבועה תוך הקפדה על שקט וחדר חשוך או עם אור מעומעם וכך לא תפריעו לרצף השינה.

 

שירה קראוטהאמר – יועצת שינה, מדריכת הורים ואחות מוסמכת
 
מעוניינים לשוחח עם שירה? הכנסו לדף המומחים שלנו

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.