הגבלת צריכת ממתקים וחטיפים – כיצד ניתן להוביל את השינוי תוך קבלת שיתוף פעולה מצד הילדים ויישום הדרך החדשה

ישנן מספר סוגיות שהנן בסיס לוויכוח עם הילדים – אחת מהן היא צריכת ממתקים וחטיפים – כמות ואיכות. מצד אחד, ידוע כי מדובר על מזון המזיק לבריאות הילדים ולמצב שיניהם. יחד עם זאת, יש הטוענים כי איסור מוחלט יוביל לחיפוש מתמיד אחר ממתקים וחטיפים מחוץ לבית, ואף לצריכה מוגברת של מזונות דומים. כיצד ניתן להחליט מהי הכמות הנכונה וכיצד ניתן לתווך זאת לילדים, במטרה לאפשר להם ליהנות ממזון מסוג זה..ובמידה.
מיה שטיינהרדט-זיו, מומחית להורות ושינה ובעלת ביה”ס להורות, מציגה 4 שלבים שיאפשרו לכם להוביל את השינוי, תוך קבלת שיתוף פעולה ויישום החוקים החדשים.

 

תכנון מקדים ומידתיות

לפני שאתם ניגשים למשימה, החליטו מהם קווי היסוד על פיהם יתנהל הבית:
אילו ממתקים או שתייה ממותקת לא יעברו את סף דלתכם. מהי הכמות המותרת מידי יום? במהלך שבוע? האם תאפשרו לכל אחד מהילדים לאכול חטיף אחד ביום? מה בנוגע לצריכת משקאות ממותקים כגון: שוקו, תרכיז רווי סוכר ועוד? האם אתם מגדירים ימים מסוימים בהם ניתן לצרוך חטיפים ומהם התחליפים הבריאים אותם תעניקו לילדים.
השתדלו להימנע ככל האפשר ממצב של חוסר הסכמה או חוסר עקביות, דבר שעלול ליצור בלבול גדול יותר וכאוס.

שיתוף הילדים בהחלטתכם

קיימו שיחה של כל בני הבית נושא צריכת הממתקים והחטיפים. במידה ואתם יוצרים מציאות חדשה, הסבירו כי אתם עומדים לקראת שינוי ומשמעותו. העבירו את המסר כי ההורים יוצרים את השינוי, כי החוקים החדשים רלוונטיים לכל בני המשפחה ומטרת השיחה, להחליט יחד כיצד ניתן ליישם את החוקים שנקבעו.
מתן אפשרות בחירה ומעורבות אישית לילדים, יכולה לעודד שיתוף פעולה מצדם ואת היצירתיות שלהם שתוביל לרעיונות חדשים ומרעננים.
מומלץ שההחלטה הסופית, תהיה מקובלת על כל בני הבית ותייצג את דעת הרוב. המטרה היא למצוא את עמק השווה וליצור שינוי שאינו קיצוני באופן מהותי, מהמציאות העכשווית.
הגדירו את סוג הממתקים המותר בבית ומחוצה לו, כמה פעמים במהלך שבוע או יום ניתן לצרוך חטיפים ומהם התחליפים המועדפים על כל אחד. חשוב להסביר לילדים, כמה חשובה עזרתם להצלחת התהליך. כחלק מהתהליך והשיתוף, ניתן לערוך יחד את רשימת הקניות ואף לאפשר להם לבחור את הממתקים במהלך השהות בסופר. היכולת לבחור ולהשפיע, יכולים גם הם לתרום לתחושת המעורבות של הילדים ולהורדת ההתנגדות. מומלץ להגביל ילד לבחירת ממתק אחד. בצורה כזו מתקיים תהליך של למידה המתייחס לקבלת החלטות, עמידה בהתחייבויות והיכולת לחלוק.

רווח והפסד

לאחר שהחלטתם על חוקי הבית בנושא צריכת חטיפים וממתקים, סכמו עם הילדים מה יקרה במידה ולא יעמדו בהתחייבויות. הדבר יאפשר לילדים לדעת מבעוד מועד, מהן התוצאות של מעשיהם.

דוגמא אישית

הילדים צופים בנו ולומדים מאיתנו ומדרך התנהגותנו. מאמץ מצדנו, הפגנת היכולת להתאפק, יאפשר להם להתנהג באות דרך. שמשו להם דוגמא אישית ובמהלך תהליך הלמידה, עודדו אותם גם כאשר מתקיימות נסיגות. זכרו כי גובה קיצונית מצדכם, אינה תורמת לחינוך הילדים ולא משרתת את המטרה. ניתן לסכם מראש כי קיימים מועדים מסוימים בהם נין להגמיש את החוקים, דבר שיאפשר מרווח נשימה וגילוי יצירתיות במידת הצורך, במטרה לעמוד בהסכם שנקבע.

לסיכום, המטרה היא ללמד את הילדים כיצד ניתן לתכנן מהלכים, מהי התחייבות, החשיבות שעל עמידה בהסכמים וגם על המשמעות של נשיאה בתוצאות מעשיהם. יצרו את השינוי ועודדו שיתוף פעולה, בהתאם לגילו והבנתו של כל ילד.

המידע באדיבות מיה שטיינהרדט-זיו, מדריכת הורים של אדלר, יועצת רפואת ילדים משולבת הדוגלת בגישה הוליסטית לבריאות ולשינה. בעלת ביה”ס להורות Mamamaya School
www.mamamaya.co.il או בפייסבוק mamamaya

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.