הרגלי אכילה נכונים מגיל צעיר- איך עושים זאת נכון

Slide1
אוכל הנו צורך בסיסי, הרגל  ברור וטבעי. לעיתים אנו כלל לא מייחסים חשיבות, לדרך שבה אנחנו אוכלים (מהר, לאט, לבד, עם משפחה, על כסא, בעמידה,באוטו כו..), ולא לדרך שבה אנחנו מאכילים את הילדים שלנו.
כיצד עוזרים לילדים לסגל הרגלי אכילה נכונים?  ומהי החשיבות של מתן דוגמא אישית?
האכילה יכולה להיות חוויה מעצבת התפתחות, את ההרגלים שילמד הילד כתינוק יסגל לעצמו בגיל מבוגר.
האכלת התינוק שלנו היא הדבר הראשון שאנחנו עושים כהורים , נושא שמעסיק אותנו גם מאוחר יותר ולכן ישנה חשיבות גדולה ליצירת קשר חיובי החל מהחודשים הראשונים .
חשיבות מתן דוגמא אישית סביב שולחן האוכל
בשנים הראשונות לחיי הילד ישנה חשיבות רבה במיוחד, לפיתוח הרגלי תזונה נכונים על מנת לדאוג להתפתחות וגדילה תקינה .
להורים תפקיד מכריע בפיתוח הרגלי האכילה ובחירת המזונות של הילדים. אנו בוחרים אילו מזונות ישולבו בתפריט היומי ויוגשו לילדים, החל מהרגע הראשון של הצגת מזונות מוצקים וגם לפני.
צורת האכילה, הסגנון וההתנהגות של כל בני הבית סביב שולחן האוכל,  מהווים מודל לחיקוי שממנו לומדים הילדים.
למעשה קיימת מערכת יחסים סביב האוכל, בה אנו אחראיים על שעות הארוחה ועל סוג האוכל המוגש לשולחן, בעוד הילד אחראי על כמויות המזון וסוג האוכל שהוא צורך, מתוך המבחר הקיים.
הההתעסקות הבלתי פוסקת סביב נושא התזונה לצד החיים העמוסים,  גורמת לנו לעיתים לעשות כמה טעיות קריטיות, שעלולות להוביל  לסיגול הרגלי אכילה לא נכונים או הפרעות אכילה כגון –  השמנת יתר, בררנות באוכל ועוד.
Slide1
.
להלן 6 הטעויות הקריטיות שהורים עלולים לעשות, וכמה עצות כיצד אפשר לעשות זאת אחרת
1. מתן אוכל לילד בהתאם לרצון של ההורה, ולא בהכרח לפי מה שמתאים לילד 
ילדים נולדים עם יכולת בסיסית לווסת את צריכת האנרגיה ומודעות לתחושות הרעב והשובע . חשוב להיות קשוב לתינוק /לילד ולהציע לו מזון  כשרעב, ולא כתגובה מיידית לבכי או שעמום.
ישנן התנהגויות אכילה שאנחנו ההורים עושים, שעלולות לגרום  להשתרשות הרגלי אכילה שאינם מבוססים על מודעות לגוף ועל תחושת רעב ושובע:
-האכלה לעיתים קרובות – מידי שעתיים או פחות, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות קטנים
-האכלה בתגובה למצוקה- תזונה במטרה להשרות רוגע
-עידוד הילדים לאכול ולסיים את הכל מהצלחת גם אם לא ממש רוצים  – אם לא תאכל יבוא שוטר
– הבטחת שוחד של ממתק כתגמול על סיום ארוחה
פעולות אלו עלולות לשבש את יכולת הוויסות של הילד, ובכך להוביל לאכילת יתר בעתיד. משך הזמן בין הארוחות משתנה בהתאם ליכולת האכילה של הילד וגם בין ילד לילד וגילו. חשוב להיות קשובים לילד, ולהמנע מטעויות כגון – האכלה מידי 3 שעות – כי צריך, הערת הילד במיוחד לצורך אכילה, מדידת כמויות מדויקות בהתאם לספרות המקצועית והתעקשות כי יסיים עד הטיפה האחרונה ועוד.
2. אי חשיפה למזונות חדשים מתוך ההנחה שהילד לא ירצה להחשף לסוג מסוים של מאכלים 
המידה שבה יחשפו הילדים למזונות שונים בסביבה הביתית והחינוכית, תשפיע על צריכתם בקרב ילדים ולכן חשוב לחשוף את הילדים למגוון רחב של מאכלים ומרקמים חדשים.
אל תניחו הנחות שהילד לא ירצה לטעום ומראש תוותרו. הילדים שלכם יכולים להתפתיע אתכם בפתיחות שלהם לטעמים חדשים.
יש לזכור, כי לעיתים נדרשת חשיפה של 15-20 פעמים למזון מסוים, לפני שיתקבל בברכה על ידי ילד. חשוב  להמשיך להציע את אותו סוג מזון בהזמנויות שונות גם אם התקבל בסירוב, בפעמים הראשונות. קיים שוני בין ילד אחד לאחר, ביחס לרגישות למרקמי מזון שונים, אשר עלולה להשפיע על מוכנותם להתנסות במזון שלא טעמו בעבר. יש לכבד את ההסתייגות והזהירות של הילד ממזונות חדשים.
נטייתו הראשונית של הילד היא לדחות מזונות בחשיפה ראשונה, מצב שיכול לנבוע מנאופובייה – חרדה ממזונות חדשים. חשיפה חוזרת בסביבה נעימה ותומכת, יכולה לעזור לילד בשלבים מאוחרים יותר.  הנאופוביה עלולה להופיע בגילאי 2-3 ולכן חשוב מאוד, לחשוף את הילדים עד גיל 2 לכמה שיותר מזונות מגוונים , להציע שוב ושוב את אוו סוג מזון ולשמש דוגמא אישית.
3. הקפדה שהילד יסיים את המזון שהוגש עד הפירור האחרון, דבר שעלול להוביל מצב בו יאכל כמות הגדולה מזו שיכול להכיל
אפשרו לילד לאכול כמה שרוצה וצריך, גם אם לכם נראה כי לא אכל כמות מספקת.  הדבר יאפשר לו להתחבר למנגנון הרעב והשובע שלו בצורה תקינה וטובה.
עבור תינוקות המעבר לאכילת מוצקים מהווה הצהרת עצמאות של התינוק, שלב נוסף בהתפתחות. מסיבה זו מומלץ לעיתים,  לתת לילד את האפשרות לשלוט בקצב האכילה ובכמות המזון שהוא צורך. ניסיונות לשלוט בכמות המזון כגון: רדיפה אחר הילד עם צלחת המזון, האכלה בזמן הרחצה באמבט וכדומה, עלולות לגרום  למאבקי כוחותמיותרים ואף להתפתחות הרגלי אכילה לא נכונים.
4. הפיכת הארוחה למקור למאבקי כוח ומלחמות
הצורך שלנו ההורים בשליטה בארוחה אם זה בסוג המזון, כמות המזון הנאכלת , זמן האכילה וצורת האכילה עלולה לגרום למצב בו ישנם מאבקי כוחות מיותרים וקשים עם הילדים. במידה והארוחה המשפחתית הופכת להיות שדה קרב, הילד עלול לקבל מסרים הפוגעים ביכולתו לווסת את אכילתו באופן מאוזן ובריא, דבר שעלול לגרום למצב בו הילד גדל בתחושה שנושא האוכל טומן בחובו רגשות שלילים.
נסו ליזום ארוחה משפחתית רגועה ונעימה לפחות פעמים בשבוע. רתמו את הילדים לנושא ושלבו אותם ביצירת הארוחה: החל בהכנת התפריטים לארוחה, עריכת השולחן, עזרה בחיתוך והכנה וכו.
הפכו את הארוחה לחוויה.
ממחקרים שנעשו בנושא עולה כי ילדים שישבו לאכול עם משפחתם על בסיס יומי, גדלו להיות ילדים בריאים יותר, המצליחים יותר בלימודים.
שבו עם הילדים ושתפו אותם בחוויות שעברתם במהלך היום , הקשיבו גם למה שיש להם להגיד. שיח זה ילמד אותם לשתף, להקשיב ויגרום להם להבין, ששולחן הוא מקום בטוח ושהארוחה המשפחתית, יכולה לשמש מקוםבו ניתן לחלוק ולדבר על דברים טובים יותר ופחות.
יצרו שגרה וטקסיות לקראת אכילה בדומה לפעילויות הקבועות, הנהוגות בבתיכם לפני השינה. ניתן  לבחור שיר משפחתי שיתנגן באופן קבע  בזמן סידור השולחן,  לייצר לוח ובו לרשום את תפריט היוםועוד.
5. מניעת התנסות של הילד במרקם וסוגיהמזון במטרה לשמור על אזור נקי ומסודר
תנו לילדים, במיוחד שמדובר בתינוקות ופעוטות להתלכלך ולהתנסות במרקמים וסוגי המזון גם באמצעות הידים. חשוב לתת לילד  לגעת, להריח, לאכול בכוחות עצמו, על מנת לפתח יכולות מוטוריות ועצמאות. זה תהליך התפתחותי לא פחות חשוב מזחילה או הליכה.
6. שליטה הורית מוגזמת

מחקרים מראים כי גישה חריגה /קשה ומגבילה כלפי מזון ואופן האכילה אצל ההורים, עלולה להוות גורם סיכון להתפתחות של הפרעות אכילה.
הדרך הטובה ביותר היא לאמץ גישה חיובית סביב נושא הוכל במשך כל שנות הגדילה שלהם.
כאשר הילד בררן באוכל ומגביל עצמו למספר מצוצמם של מאכלים או שלא מעוניין לצרוך כמויות גדולות של מזון, הבעיה לרוב נעוצה בלחץ גדול של ההורים או בתמיכה לא מספקת. ילדים נוטים לאכול טוב יותר כאשר הם גדלים בסביבה הורית סמכותית שמכבדת אותם, תומכת בהם ומשמשת להם דוגמא.
לסיכום
• היו קשובים לצורך של הילד, והאיכלו אותו בהתאם לצרכיו
• חשפו את הילד בהדרגה למאכלים ומרקמים חדשים, שוב ושוב, גם אם אתם נתקלים בסירוב בפעמים הראשונות
• אפשרו לילד להכתיב את קצב האכילה
• כבדו את הסתייגויותיו ואת הזהירות שהוא מפגין כאשר נחשף למאכלים חדשים
• אפשרו להתנסות , לגעת, להריח ולאכול עםהידיים (גם אם זה מלכלך )
• הפכו את הארוחה לפעילות חוויתית ומהנה ולא לשדה קרב (רלוונטי לכל הגילאים )
• הפכו להיות הורים תומכים ולא הורים מגבילים
רותם ברנר/יועצת תזונה ואורח חיים בריא, מחברת הספר 50 מתכונים בריאים שילדים אוהבים בספר אחד

 

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.