הריון תאומים – האם יש צורך לאכול עבור שלושה?

ידוע כי במהלך ההריון אין צורך לאכול בשביל שניים. האם נכון הדבר כאשר מדובר בהיריון תאומים? כיצד ניתן לנהל שגרת תזונה נכונה ובריאה במטרה להזין שני עוברים וגם לשמור על בריאותה של ההריונית?

מאת: אולגה אליהו, דיאטנית קלינית, אחראית תוכן מדעי אלטמן

בשנים האחרונות נרשמת עלייה מתמדת במספר לידות תאומים, היריון שדורש מעקב צמוד ותשומת לב רבה יותר. שגרת התזונה הנה בעלת השפעה מכרעת על התפתחות העוברים ובריאות האישה במהלך כל תקופת ההריון.

הריון מרובה עוברים מוגדר על פי רוב כהריון בסיכון גבוה וככזה, בעל פוטנציאל גדול יותר לסיבוכים לאם ולילודים. מרבית הסיבוכים עלולים לנבוע מלידה מוקדמת ו/או ממשקל לידה נמוך מדי. חשיבותה של תזונת האם לפני ההיריון ובמהלכו, הנה מרכיב בעלת משמעות רבה, כאשר מדובר בהיריון מסוג זה. במטרה לאפשר התפתחות תקינה של העוברים, מומלץ לספק את הרכיבים החיוניים, באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת.

משקל תקין בהיריון מרובה עוברים

הטווח המומלץ לעלייה במשקל במהלך הריון עם עובר יחיד (לנשים שהיו במשקל תקין* לפני ההיריון) הנו 16-11.5 ק”ג. בהיריון תאומים, העלייה הממוצעת המומלצת הנה כ-7 ק”ג יותר, מהיריון עם עובר יחיד. יחד עם זאת, יש להימנע מאכילה ללא הגבלה, במטרה למנוע גם עודף משקל לאחר הלידה.

ההמלצה היא, כי אישה בהיריון תאומים ממוצע, תגדיל את כמות האנרגיה (קלוריות) שהיא צורכת, במטרה לספק לגופה בממוצע 2,700 קק”ל עד 4,000 קק”ל ביום, זאת בהתאם למשקלה לפני ההיריון. מצב של תת משקל לפני הכניסה להיריון, ידרוש צריכת קלוריות בגבול העליון של הטווח. אישה שנכנסה להיריון כאשר היא נמצאת במצב של עודף משקל, מומלץ כי צריכת הקלוריות שלה, תהיה בגבול התחתון.

הרכב המזון המומלץ בתקופת ההיריון

עד השבוע ה20 להיריון (תאומים), עולה נפח הדם של האישה עולה ב- 50 עד 70 אחוזים, עלייה המדללת את ריכוז רכיבי תזונה חשובים. במטרה לשמור על תזונה תקינה, יש להקפיד על צריכת מזונות מזינים ומגוונים, השייכים לכל קבוצות המזון.

להלן המלצות “האקדמיה האמריקאית לתזונה”, לגבי צריכת המזונות המומלצת ליום, במהלך היריון תאומים, כאשר האישה בעלת משקל תקין

בשר/ דגים/ ביצים/ קטניות

מומלץ לצרוך 3 מנות ביום לפחות
מנה לדוגמא – :כרעיים עוף, דג טרי – 150 גרם, קופסת טונה במים, ביצה

פחמימות/ דגנים

מומלץ לצרוך 6 מנות ביום לפחות
מנות לדוגמא – חצי כוס דגני בוקר (ללא סוכר), חצי כוס ו אורז מבושל, פרוסת לחם, קלח תירס לא גדול

ירקות

מומלץ לצרוך 3 מנות ביום לפחות
מנה לדוגמא – כוס ירקות מאודים או טריים

פירות

מומלץ לצרוך 2 מנות ביום לפחות
מנות לדוגמא 2 תמרים, תפוח או בננה קטנה

מוצרי חלב

מומלץ לצרוך 3 מנות ביום לפחות
מנות לדוגמא – גביע יוגורט, כוס חלב, פרוסת גבינה צהובה, 1/2 קופסה גבינה לבנה 5חמישה אחוז.

 

צריכת תוספים תזונה

‘האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה’, ממליץ ליטול כדור אחד ביום של מולטי ויטמין המותאם לנשים הרות.
כאדר מדובר בהיריון תאומים, מומלץ לצרוך תוספת של רכיבי תזונה, במינונים גבוהים מאלו שצורכות נשים הנושאות עובר יחיד. המלצה נוסף מתייחסת לצריכת חומצות שומן אומגה 3 באמצעות תזונה ובתוסף, במטרה לאפשר התפתחות מיטבית של המוח ומערכת העצבים.

מהם תוספי התזונה המומלצים ומהי תרומתן לאישה ההרה ולעוברים, במהלך תקופת ההיריון?

חומצה פולית

כבר בשלב תכנון ההיריון – לפחות שלושה חודשים לפני מועד הכניסה להיריון, מומלץ לצרוך מזונות עשירים בחומצה פולית כגון: קטניות, פירות הדר, ירקות ועוד, בנוסף לחומצה פולית. במהלך תקופת ההיריון, יש לצרוך 1,000 מק”ג חומצה פולית. במטרה להפחית את הסיכון למומים מולדים בעמוד השדרה.

סידן

הסידן חשוב להתפתחות העצמות ומבנה השלד. רכיב זה מצוי בעיקר במוצרי חלב, מוצרי סויה, טחינה וירקות ירוקים. במטרה להעשיר את התזונה היומית של אישה בהיריון, מומלץ לצרוך סידן גם מתוספי תזונה.

ויטמין D

המקור העיקרי לויטמין D הנו חשיפה לקרני השמש ולעיתים גם תזונה. קיימים תוספי תזונה המיועדים לנשים הרות, המכילים את הכמות המתאימה לאישה בהיריון עם עובר אחד.

מגנזיום

יכול להועיל בהפחתת התכווצויות שרירי הרגליים

אבץ

מינרל חשוב לגדילה תקינה של כל אחג מהעוברים ולבניית ה-DNA

אומגה 3

צריכת חומצות שומן אומגה 3 , יכולה לסייע למהלך הריון תקין, מניעת לידה מוקדמת ולהתפתחות הקוגניטיבית של התינוקות

יוד

אין המלצות ברורות לגבי הצריכה המומלצת בהיריון עם תאומים.

 

עמידה בהמלצות יכולה לשפר את מהלך ההיריון ואת בריאות האם והילודים. חשוב ומומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ודיאטנית מוסמכת, במטרה לקבל יעוץ והכוונה מקצועיים.

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.