פירות יבשים – הממתקים של הטבע

כשילדי היו קטנים ממתקים יבשים היו הממתקים היחידים שהם הכירו. הם אומנם גדלו ונחשפו גם לממתקים תעשייתיים אבל היות ומגיל מגיל צעיר התרגלו לטעמם של הפרות היבשים המתוקים, הם עדיין מקבלים אותם בשמחה.
האתגר שלי היום , כאשר גדלו, הוא להכין איתם קינוחים מדהימים שלמראית עין לא ניתן לזהות, כי הוכנו מפרות יבשים ללא טיפת סוכר!
מתכון מובטח בסוף

למה לאכול פרות יבשים?

הפירות היבשים עשירים בסיבים ולכן עוזרים להסדיר יציאות, ותורמים לפעילות מעיים תקינה.
בנוסף, הם דלים בנתרן ועשירים באשלגן, בכך מסייעים למניעת לחץ הדם.
אגוזים ושקדים עשירים בחומצות שומן חד-בלתי רוויות, אשר מסייעות בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ובשמירה על בריאות הלב.

אילו פרות יבשים מומלץ לבחור?

1. פרות יבשים אורגניים שמיובשים ללא תוספת של גופרית
2. כאשר תהליך ייבוש הפרות נעשה בטמפרטורה נמוכה, ניתן לשמר טוב יותר את ערכיהם התזונתיים.  ניתן לייבש את הפירות גם  בבית, באמצעות התנור הבייתי !
3. ללא שמן – ישנם מקרים, בהם מוסיפים שמן צמחי מאיכות ירודה, במטרה להפוך את הפרות היבשים למבריקים ואטרקטיביים יותר
4. לעיתים מוסיפים גם חומרי זיגוג כמו ,E905 שאינם אורגניים
5. ללא תוספת סוכר – מיותר! ניתן להשיג היום את מרבית הפרות היבשים ללא תוספת סוכר

מהי הכמות המומלצת?

ילדים שאינם בעלי עודף משקל, יכולים ליהנות מפרות יבשים ללא הגבלה, כל עוד לא מדובר בתחליף לפרות טריים. חשוב לזכור כי מדובר בפרות שריכוז הסוכר שבהם גבוה במיוחד.
במידה וקיימת נטייה לעודף משקל / סכרת, מומלץ לאכול עד 2 ליום מהפרות היבשים הבאים: משמשים, שזיפים, חמוציות ללא סוכר כתחליף למנת פרי.

טיפ! במידה ואתם רוצים למתן את העלייה בסוכר, בעת אכילת פרות יבשים, הוסיפו להם רכיב שומני כמו אגוזים. הדבר אמור להאט את תהליך הפרוק של הסוכר ובתגובה, את קצב עליית הסוכר בדם.

המבחר הוא עצום! להלן סגולותיהם של כמה מהפרות היבשים הפופולאריים:

תמרים– ללא ספק הפרי המתוק והאהוב ביותר. קיימים זנים רבים של תמרים, המוכר ביותר הוא ‘תמר מג’הול’. התמר מכיל כמות יפה של מגנזיום, אשלגן וסידן, ומשמש כתחליף לשוקולד וסוכר במתכונים רבים.
יתרון נוסף של התמר, הנו היותו מכיל נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, המונעים חמצון של הכולסטרול הרע ומכילים סיבים בשם בטא גלוקגאן. סיבים אלו נמצאו כבעלי יכולת לחזק את מערכת החיסון ולשפר את יכולת ההגנה של הגוף מפני תוקפיו, לרבות חיידקים, וירוסים, פטריות, פרזיטים, תאיי סרטן וחמצון תאי מוגבר .

צימוקים – עשירים באשלגן בברזל ומכילים סידן וויטמיני B, החיוניים לתקינות מערכת העצבים.

תאנים – עשירים במיוחד בסידן ומכילות גם אשלגן. מומלץ לשלב את התאנה בתפריט היומי, בשל תכולת הסידן הגבוהה שהיא מכילה.

משמשים – עשירים באשלגן, בברזל ומכילים נוגד חמצון בשם בטא קרוטן, המשמש כחומר מוצא לוויטמין A, החשוב בין היתר לתפקוד מערכת החיסון. בטא קרוטן נספג טוב יותר בנוכחות שומן לכן מומלץ לשלב אותו עם אגוזים.

שזיפים – מכילים כמות יפה של אשלגן ומינרל בשם בור החשוב לשמירת מסת העצם, מכילים כמות גדולה של סיבים ולכן ידועים בסגולותיהם בטיפול בעצירות. השזיפים מכילים גם כמות גדולה של נוגדי חמצון, המסייעים לשמור על תקינות כלי הדם.

אגוזי מלך – מכילים מקור צמחי לאומגה 3 (חומצה אלפא-לינולנית), חומצת שומן החיונית לתפקוד המוח, חשובה בהנקה ובהריון להתפתחות המוח של העובר והתינוק היונק.
מעניין לשים לב לדמיון בין המראה של האגוז למראהו של המוח…
אגוזי המלך, מכילים גם חומצת שומן חד בלתי רוויה, פיטוסטרולים, מגנזיום, ויטמין E.

שקדים – מכילים כמות יפה של סידן, ברזל, ויטמין E ואבץ, החשוב גם לתקינות העור ולתפקוד מערכת החיסון. השומן שבהם הוא חד בלתי רווי המיטיב עם הלב.
את השקד ניתן לשלב אותו טחון באנרגיה, כתחליף לחלב, כחלק מהבלילה במתכונים לעוגיות ועוגות וכממרח על לחם (ממרחים לדוגמא).

פקאנים – מכילים אבץ, מגנזיום וויטמין E, כמות קטנה של חומצה אלפא לינולאית – המקור הצמחי לאומגה 3, וחומצות שומן חד בלתי רוויה המיטיבה עם הלב.

וכמובטח…

מתכון למוס שוקולד טבעוני ללא סוכר!!

מצרכים
5 כפות קקאו איכותי
12 תמר מג’הול מושרים במים
1 פחית חלב קוקוס ללא חומרים משמרים
כפית תמצית וניל

יש לערבב באמצעות בלנדר את כל הרכיבים עד להיווצרות עיסה אחידה וחלקה…. ולזלוללללל!

ניתן לשמור במקרר ובמקפיא , במטרה לקבל  גלידת שוקולד טבעונית ונהדרת!

עדי נוימן רוטברג נטורופתית מוסמכת
www.facebook.com/anrnat/timeline

מעוניינים לשוחח עם עדי? הכנסו לדף המומחים שלנו

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.