עיכוב התפתחותי – אבחון וטיפול

אבני הדרך בהתפתחות הילד
ומה עלינו לעשות כאשר אנו נתקלים בתמרורי אזהרה

מאת: שרון רוזינר פרוכטר -BPT, MA PT, פיזיותרפיסטית התפתחותית, מומחית לתינוקות וילדים

                                                                                                                                                                            (קרדיט צילום: FreeDigitalPhotos.net/ Marin’s)

לפי נתוני משרד הבריאות משנת 2015 בקרב כ- 10% מהילדיםקיים איחור משמעותי בהתפתחות. ( 1:6 ילדים, על פי הנתונים הרישמיים בארה”ב).
עיכוב התפתחותי הנו מצב בו התינוק, הפעוט או הילד, מאחרים להשיג את אבני הדרך ההתפתחותיות. לכל ילד קצב התפתחות משלו, יחד עם זאת מעקב והערכה תקופתית של מצבו ותפקודו הגופני והשכלי, מאפשרים להורים ולאנשי המקצוע להעריך את תפקודו מצבו ביחס למצופה ממנו ובהתאם לכך, לזהות מצבים שאינם בגדר הנורמה. במקרים מסוימים איחור התפתחותי עלול אף להעיד על מוגבלת התפתחותית המאופיינת על ידי מגוון מצבים כרוניים שהינם תוצאה של לקות גופנית או שכלית כגון: שיתוק מוחין, מוגבלות שכלית התפתחותית ותסמונות גנטיות.

עיכוב התפתחותי עלול להתבטא בחמישה תחומים מרכזיים
התפתחות שכלית
התפתחות פיזית וחושית (ראייה ושמיעה)
התפתחות תקשורתית
התפתחות רגשית-חברתית
התפתחות היכולת לתפקד באופן עצמאי בחיי היום-יום

כאשר קיים חשש בנוגע להתפתחותו התקינה של התינוק, חשוב לפנות ללא דיחוי לייעוץ ולבירור מקצועי רפואי ובהתאם לצורך גם לטיפול. אבחון המתקיים מבעוד מועד ומתן טיפול בהתאם, משמעותיים לקצב התפתחות תקין וליכולתו של הילד, ללמוד מיומנויות חדשות ולהימנע מהצורך בטיפול אינטנסיבי יותר בעתיד.

חיוך ראשון, זחילה והליכה הן חלק מאבני הדרך האופייניות לתינוקות וילדים, שלהן סדר וקצב אופייניים. יחד עם זאת, הטווח הנורמאלי רחב וניתן למצוא הבדלים משמעותיים בין ילד אחד לאחר, גם אם מדובר על אחים בכלל ועל אחים תאומים בפרט. לדוגמא, חלק מהתינוקות מתחילים ללכת באופן עצמאי בגיל 10 חודשים ואחרים יעשו את הצעד הראשון בגיל שנה וחצי. בשני המקרים מדובר בהתפתחות תקינה ואופיינית.
במהלך השנים ועל בסיס מחקרים ותצפיות, יצרו אנשי המקצוע כלי סינון ואבחון, המאפשרים להם לקבוע מתי מדובר בעיכוב התפתחותי משמעותי, לעקוב אחר קצב ההתפתחות ולמפות את תחום ההתפתחות המעוכב.

ישנם מצבים המהווים דגלים אדומים המאותתים להורים כי קיימת סבירות גבוה לעיכוב התפתחותי וכי יש צורך לפנות לבירור וייעוץ מקצועיים*.

סימנים שעלולים להעיד על עיכוב התפתחותי בגילאים שונים

גיל חודשיים

● הילד אינו מגיב לרעש חזק
● אינו מחייך לאנשים
● אינו מכניס ידיים לפיו
● אינו מסוגל להחזיק את ראשו בשכיבה על הבטן
● אינו מביט לעבר חפצים זזים
גיל 4 חודשים
● הילד עדיין אינו מביט לעבר חפצים זזים
● אינו משמיע קולות
● עדיין אינו מחייך לאנשים
● אינו מקרב חפצים לפיו
● אינו מחזיק ראשו יציב
● מתקשה להזיז את שתי עיניו או אחת מהן
● נמנע מדחיפת רגליו, במצב בו כפות רגליו מונחות על משטח קשיח

גיל 6 חודשים

● הילד אינו מנסה להגיע לחפצים שבהישג ידו
● עדיין מתקשה לקרב חפצים לפה
● אינו מביע רגש לדמויות המטפלות
● אינו מגיב לקולות שסביבו
● לא משמיע קולות כמו: אה ואו
● אינו מתהפך מגב לבטן או מבטן לגב
● אינו צוחק או משמיע קולות של שמחה
● כאשר מחזיקים את הילד, גופו נוקשה מאד ושריריו מתוחים
● כאשר מחזיקים את הילד וגופו רפוי מאד ושמוט

גיל 9 חודשים

● הילד לא מסוגל להתיישב גם עם עזרה
● אינו נושא את משקל על רגליו, גם עם תמיכה
● לא מסוגל מעביר צעצוע מיד ליד
● אינו משמיע קולות כמו: ממה, בבה, דדה
● לא משתתף במשחק שיש בו הדדיות
● אינו מגיב לשמו
● לא נראה שמזהה אנשים מוכרים
● לא מביט לכיוון מסוים

גיל שנה

● הילד אינו זוחל
● עדיין לא מצליח לעמוד גם עם תמיכה
● מאבד יכולות שסיגל לעצמו בעבר
● לא מנסה לאתר אחר חפצים שנסתרים מעיניו
● לא מסוגל לבטא מילים בודדות כמו: אמא ואבא
● אינו מסוגל לברך לשלום או להזיז את ראשו
● אינו מצביע על דברים

גיל 18 חודשים

● לא מסוגל ללכת באופן עצמאי
● לא מצביע לעבר חפצים במטרה להציג אותם לאחרים
● לא מבין את משמעות החפצים המוכרים לו
● לא מסוגל לחקות אחרים
● אוצר מילים קטן, ללא אפשרות ללמוד מילים חדשות
● חוסר רגישות לדמויות המטפלות
● נסיגה התפתחותית בבחינת – חוסר יכולת לקיים פעולות שביצע בעבר

גיל שנתיים

● אינו מצרף שני מילים שצירופן הנו בעל משמעות
● לא מסוגל לעשות שימוש נכון בחפצים כגון: מברשת, טלפון, מזלג או כפית
● לא מסוגל לחזור על מילים או לחקות פעולות כגון להניח את ידיו על כתפיו או על ראשו
● אינו מסוגל לבצע הוראות פשוטות
● הליכתו אינה יציבה
● נסיגה התפתחותית בבחינת – חוסר יכולת לקיים פעולות שביצע בעבר

גיל שלוש

● נופל הרבה ומתקשה לעלות או לרדת במדרגות
● מרייר או בעל דיבור לא ברור
● אינו מסוגל לקחת חלק במשחקים עם צעצועים פשוטים
● אינו מסוגל להבין הוראות פשוטות
● לא משתתף במשחקי דמיון
● לא מצליח להרכיב משפטים
● מסרב לשחק עם ילד אחר או עם צעצועים
● לא יוצר קשר עין
● נסיגה התפתחותית בבחינת – חוסר יכולת לקיים פעולות שביצע בעבר
*מבוסס על פרסום ה The Centers for Disease Control and Prevention האמריקאי

במידה וגיליתם את אחד הסימנים הרשומים או יותר, מומלץ לפנות ולשתף את רופא הילדים שלכם. ניתן גם להתייעץ עם בעלי מקצוע נוספים: אחות טיפת החלב, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת שהתמחו בתחום התפתחות תינוקות וילדים, ובעלי רישיון משרד הבריאות. אנשי מקצוע אלו הם כתובת אחראית למענה מקצועי ומבוסס מחקר, ויוכלו להמליץ לכם על הצורך בהתערבות טיפולית מוקדמת.

www.activitybaby.com

 

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.