לילה טוב – הורים לתאומים או שלישייה

המושג לילות לבנים במהלך גידול תאומים או שלישייה, הופך לשכיח ומובן יותר. כאשר שניים או שלושה תינוקות מתעוררים פעמים רבות באמצע הלילה, הדבר דורש מעורבות של שני ההורים.
תאומים זהים ישנים בדרך כלל שנת לילה רציפה באותו הזמן, בניגוד לתאומים שאינם זהים. כך עולה ממחקר שנערך בנושא ביעותי לילה, ובדק 390 זוגות תאומים בגילאים 18 ו-30 חודשים. התופעה מוסברת על ידי קשר גנטי של התאומים הזהים, לעומת תאומים שאינם זהים.
מתי מומלץ ללמד את הילדים על ההבדלים בין שעות היום לשעות הלילה? מהי ההתנהלות הנכונה כשמדובר בטיפול בשניים או שלושה תינוקות במקביל? האם ניתן לטפל בכל התינוקות בו זמנית, במהלך הלילה?
גם אם אתם מאוד עייפים נסו לקרוא את הכתבה עד הסוף…

                                                                                                                                                                                                                     (קרדיט צילום: תהילה שרפי)

השעה 11:00 בבוקר ואת לוקחים חלק בישיבה רבת משתתפים, כותבים דו”ח מפורט או מנהלי פגישה 1:1 עם לקוח חשוב. עיניכם נעצמות גם לאחר כמה כוסות קפה, העומדים מולכם נראים מעט מטושטשים וכל שאתם חולמים הוא, להיכנס למיטה הרכה והנעימה ולהפליג בשינה עמוקה. ייתכן ובעוד מספר חודשים הילדים יסגלו לעצמם הרגלי שינה טובים ולא ישמיעו רחש מהלך הלילה. ייתכן שהדבר יארך גם זמן ארוך יותר מהצפוי. עד כשזה יקרה, אני שמחה להציג לכם מגוון טיפים לשנת לילה טובה של כל אחד מהתינוקות ושל כולם יחד (כולל אתכם).

תיאום – נהלו שגרת לילה קבועה ועקבית והבידלו באופן מלאכותי בין שעות היום והלילה.  הגדירו מהו תפקידו של כל אחד מכם. וכיצד תגיבו לכל תרחיש אפשרי. 
החל מגיל 6 שבועות, מופרש הורמון המלטונין המווסת על ידי כמות האור ומשפיע על מחזוריות השינה והערות אצל התינוקות, דבר המאפשר להם להבחין בין יום ולילה.  עד גיל 12 שבועות מתחיל להתקבע השעון הביולוגי.
 תינוקות יונקים, מקבלים את אספקת המלטונין המשתנה, באמצעות חלב האם.  מסיבה זו, בקרב תינוקות יונקים מתייצב השעון הביולוגי מוקדם יותר מאשר תינוקות הניזונים מתמ”ל שאינו מכיל מלטונין.

אין צורך פיזיולוגי בתזונה לילית – ישנם הורים החוששים שהתינוקות לא יקבל את אספקת המזון שלו במהלך הלילה, בחודשי חייו הראשונים ולכן מעירים אותו פעם אחת או יותר משנתו. לא מומלץ לעשות זאת, אלא אם כן ישנה הוראה מפורשת של איש מקצוע, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות קטנים במיוחד. תינוק רעב אוכל! ולכן חשוב שאתם ההורים תסמכו על התינוק שלכם ותאכילו אותו, על פי דרישה ולא על פי השעון.

חשיבות קיומו של סדר יום קבוע – מומלץ כי מירב הפעילות תהיה באור יום. הפרידו בין אוכל לשינה וזהו סימני עייפות, במטרה למנוע מצב של עייפות יתר. במהלך הערב, הפקידו לקיים טקס שינה קבוע, אמצו לכל אחד מהתינוקות/פעוטות חפץ מעבר, התייחסו לבכי, ובמידת הצורך קחו חלק בהרדמה.

עיטוף (swadlling‏) – שיטה המקובלת שנים רבות בתרבויות שונות בעולם וכוללת את הלבשת התינוק ע”י בגדים הדוקים, סדין, או שמיכה דקה העוטפת את הגוף כך שהוא לא יכול להזיז את ידיו ורגליו בחופשיות. **מחקר מדעי  בדק את שיטת ההידוק על שנתם של 16 תינוקות שישנו במעבדה מחוברים לציוד – EEG‏: מכשיר הבודק את הפעילות החשמלית של המוח ע”י הצמדת אלקטרודות לקרקפת. התינוקות ישנו לילה אחד שינה רגילה על הגב עם גוף משוחרר, ולילה אחד לאחר שהולבשו בצורה מהודקת. החוקרים השוו את איכות השינה ותגובת ההתעוררות של התינוקות בשני המצבים. הממצאים הצביעו על כך שאיכות שנתם של התינוקות במצב המהודק הייתה טובה יותר: הם התעוררו פחות באופן ספונטאני במהלך הלילה בו נעשה עיטוף, והתעוררו ביתר קלות בתגובה לגירוי רעש סביבתי מבוקר. החוקרים הסיקו שההידוק הנו בעל השפעה חיובית על איכות השינה של התינוק. מומלץ ליישם את שיטת העיטוף, המשרה על הקטנטנים אווירת בטחון ורוגע, עד גיל 4 חד’ בערך. חשוב לזכור כי הורים המיישמים את שיטת העיטוף ומחליטים להשכיב את התינוק מהודק, צריכים להיזהר מהידוק יתר שעלול להקשות על הנשימה. לפני העיטוף מומלץ לקבל הדרכה מגורם מקצועי.

זכרו כי הרגלי שינה בריאים חשובים להתפתחות תקינה של כל אחד מהתינוקות, כפי שתזונה נכונה או פעילות מסוימת הנן בעלות השפעה. השינה הנה צורך פיזיולוגי של הגוף, המשתנה בהתאם למספר גורמים:גיל, מצב רפואי, גנטיקה, משקל, אופי והתפתחות רגשית ופיזיולוגית.

ארגון השינה הלאומי בארה”ב The National Sleep Foundation , פרסם בדצמבר 2014 מחקר אמריקאי שעסק בנושא –  הרגלי שינה של תינוקות, פעוטות וילדים.
להלן המלצות המחקר שנערך במשך שנתיים לגבי משך השינה ובריאות מיטבית*:
*מספר שעות השינה הינו ממוצע, יש לקחת בחשבון שכל ילד זקוק לשעות שינה שונות.

גיל הילד מספר שעות שינה ביממה (ממוצע)
0-3 חודשים 14-17 שעות
4-11 חודשים 12-15 שעות
12-24 חודשים 11-14 שעות
3-5 שנים 10-13 שעות

משך השינה של תאומים או שלישייה שנולדים פעמים רבות לפני הזמן, יקבע לפי המשקל של כל תינוק ולא לפי הגיל.  זאת בניגוד לתינוקות יחידים שנולדו במועד.

כאחות טיפת חלב מזה זמן רב, אני מגלה שוב ושוב כי הורים רבים אינם מודעים לעובדה שהפרעות שינה מתמשכות, עלולות להוביל להפרעות בגדילה. הרגלי שינה בריאים אצל ילדים, משפיעים לחיוב על ההתפחות וקצב הגדילה.
כשמדובר על תאומים או שלישייה, אני ממליצה תמיד שהאחים יתגוררו באותו החדר. אין שום סיבה לפצל אותם בשל העובדה, שברוב המקרים וכאשר יש לכל אחד מהם הרגלי שינה טובים, הם לא יעירו אחד את השני. יחד עם זאת, אינני ממליצה שהתאומים או השלישייה יחלקו מיטה או עריסה משותפת, עקב החשש לעלית הסיכון למוות בעריסה. אין מן הנמנע שהעריסות יהיו סמוכות אחת לשנייה.

הורים רבים חוששים כי תינוק אחד יעיר את השני. אל דאגה! הם יתרגלו לישון במסגרת ההתנהלות הטבעית של בני המשפחה ברחבי הבית.
אני תמיד ממליצה, לפחות בחודשים הראשונים לחייהם, לנהל רישום שינה של כל אחד מהתינוקות.
לחצו והורידו טבלת ניהול שינה לשימושכם

לילה טוב,
רונית

רונית קינן – “טיפה פרטית” שירותי טיפת חלב פרטיים בביתך
TipaPratit.co.il

מעוניינים לשוחח עם רונית? הכנסו לדף המומחים שלנו

* Nguyen, B. H., Perusse, D., Paquet, J., Petit, D., Boivin, M., Tremblay, R. E., et al. (2008). Sleep terrors in children: A prospective study of twins. Pediatrics, 122, e1164-1167
** o Franco P, Seret N, Van Hees JN, Scaillet S, Groswasser J, & Kahn A.(2005). Influence of swaddling on sleep and arousal characteristics of healthy infants. Pediatrics, 115 (5): 1307-1311.

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.