לטעות (כהורה) אבל פחות

במטרה לצמצם את הטעויות הצפויות במהלך הדרך וגם כי נחמת רבים היא עדיין נחמה… להלן מספר טעויות נפוצות שהורים נוהגים לעשות והדרך הנכונה לפעול בכל סיטואציה

                                                                                                                                                                              (קרדיט צילום: FreeDigitalPhotos.net/ Nenetus)

פיתוח והגדרת ציפיות מוגזמות מילדים קטנים

תכונות כגון – דחיית סיפוקים או התנהגות נאותה בחברה עדיין לא מפותחות בגילאי צעירים בקרב פעוטות וילדים קטנים. הורים רבים נוטים לחשוב כי הילדים יודעים הרבה יותר ממה שבפועל הם יודעים.
פתרון – למדו את הילדים מה נכון ומה לא וגלו סבלנות עד שיסגלו התנהגות נאותה.
כאשר פעוט אינו מתנהג בהתאם לנורמה, הזכירו לעצמכם שהוא לא בהכרח מודע להשלכות של התנהגותו או למה שמצופה ממנו באותה סיטואציה. ילדים נולדו עם היכולת לחקות התנהגות של אחרים וכן, ישנם מצבים בהם מומלץ לא לגעור או לכעוס אלא לכוון וללמד את הילד מהי ההתנהגות הראויה והנאותה בסיטואציה המדוברת.
זכרו כי לעיתים תדרשו לחזור על דבריכם שוב ושוב עד שהילד ילמד כיצד להתנהג בכל סיטואציה. היו עקביים וסבלניים.

התייחסות לכל הילדים כמקשה אחת

ככלל, עלינו להתייחס לכל אחד מהתאומים, השלישייה והאחים כאינדיבידואל, על אחת כמה וכמה כאשר נוקטים באמצעים אל מול התנהגות שאינה מקובלת. 
פתרון – שניהם/שלושתם ביחד וכל אחד לחוד
לאחר שהגדרתם את מערכת החוקים בצורה ברורה, הגדירו גם את ההשלכות לכל סוג של מעשה. ברגע שאתם מגלים התנהגות שלילית אצל הילדים, התאימו את סוג התגובה להתנהגותו של כל אחד. בנוסף, הכירו את אופיו של כל ילד ובהתאם לכך, אמצו דרך למידה שונה שתהיה אפקטיבית יותר לכל אחד.

שליליות יתר

האם ספרתם ביום ממוצע, כמה פעמים אתם נוהגים לומר את המילה “לא” לעומת מילים בעלות פירוש חיובי יותר.
הפתרון – בחרו את המלחמות שלכם בחכמה. הגידו מראש גבולות ברורים על פיהם חייבים הילדים לנהוג בבית ומחוצה לו. יחד עם זאת, אין הכרח להעיר או להתייחס לכל פעילות, אלא אם מדובר בסכנת חיים או בפגיעה בערכים ו/או חוקים ברורים שהגדרתם מראש. במידה והילדים משפריצים זה על זה מים, במהלך חודשי הקיץ החמים ונהנים מכל רגע, זכרו כי גם אתם הייתם ילדים וכמה כיף היה לכם להשתולל ולהירטב. אתם גם יכולים להצטרף לחגיגה ולהפוך לכמה רגעים לילדים בעצמכם. תופתעו לגלות כמה זה מהנה ומאחד! הפעוטות אוכלים באמצעות הידיים? גם אם חמותך מביטה לעברך כאומרת: אצלי זה לא היה קורה, זכרו כי זוהי התקופה בה הילדים מרגישים את המרקם וכך מפעילים את חוש המישוש, בנוסף לחוש הטעם. כל עוד לא מדובר בזריקת אוכל או מצב קיצוני אחר שיכול להוביל לסכסוך משפחתי, תנו להם להתנסות ולחוש את המאכלים השונים.
זכרו כי הורים הנוהגים לומר את המילה “לא” באופן תכוף יתר על המידה, עלולים לגרום למצב בו הילדים יפתחו אטימות, ולא באמת יקשיבו לאיסורים הרבים המונחתים עליהם בכל רגע נתון. פעמים רבות אנו נוהגים לאסור על פעולה ספציפית מבלי להסביר מה התחליף לאותה פעולה שנמצא במסגרת מערכת החוקים שהגדרנו. לדוגמא – במקום לומר “אל תעמוד על כסא האוכל!” נסו להסביר לילד כי עדיף לשבת ומה עלול לקרות במידה ויעמדו על הכסא (נפילה, מהלך לא תקין של הארוחה ואף הרחקת הצלחת האישית של הילד )

העדר מתן דוגמא אישית

אל תשוחחו בטלפון הנייד בזמן הארוחה המשפחתית ואל תיגשו כל רגע לטלפון הנייד כדי לבדוק מייל נוסף או הודעות טקסט. חשבו פעמיים לפני שאתם מגיבים בחוצפה וזרקו לפח את עטיפת החטיף שזה עתה אכלתם. הילדים צופים בכם ומחקים את התנהגותכם ולכן, אל תופתעו כאשר הילד יהפוך את הטלפון הסלולארי לחברו הטוב ביותר, יתחצף לאחרי או יזרוק את הנייר לרצפה כאשר אתם נוהגים אותו הדבר.
הפתרון – זכרו כי צופים בכם בכל רגע ביום!
נהגו בנימוס, גלו דרך ארץ והקדישו את זמן האיכות לילדכם גם אם נורת הטלפון הנייד מהבהבת ללא הפסקה. במידה וטעיתם – התנצלו, הביעו רגשות וגלו קשיים דבר שיזכיר גם לכם וגם לילד שאתם אנושיים ויסלול את דרך המלך לקטנטנים שבבוא הזמן יהפכו לבוגרים. ניהול שיחה בוגרת בהתאם לגיל הילד המציגה את המעשה השגוי שעשה ההורה או הילד והדרך הנכונה לפעול בסיטואציה המדוברת, הנה תהליך של למידה לכל דבר שתציג מהי התנהגות הנכונה והראויה.

תגובה ללא מחשבה תחילה

אתם נוהגים להתערב, להגיב ולעיתי אף להרים את קולכם בכל סיטואציה בה נראה לכם כי מסתמן איבוד שליטה.
פתרון – למדו לספור עד 10
למדו להתעלם בחלק מהמקרים, להמשיך הלאה ובמקרים אחרים לספור עד עשר (או יותר) לפני שאתם פועלים. התעלמות יכולה להטיב עם המצב בכך שהיא מאפשרת לילדים לסגל את היכולת להתמודד לבד ולפתור בעיות, דבר שעשוי לשפר את הדינאמיקה בניהם בטווח הארוך. תגובה שבאה לאחר השהייה מרגע מעשה, המלווה בחשביה שלכם, תאפשר לכם לבחון את המצב בצורה הגיונית ולא לפעול מתוך רגש בלבד.
ישנם מצבים בהם התנהגות מסוימת נוסעת מתוך הרצון של הילד לחקור ומיצר של סקרנות. ולכן, גם אם הרצפה רטובה לאחר שהילד העביר את המשקה מכוס לכוס ואף בחן כיצד מתמוססים גבישי הסוכר במים, התאזרו בסבלנות ואף שתפו פעולה ובקשו ממנו לספר על הניסוי המעניין. הדבר יתרום להיותו חוקר קטן ויאפשר לו להמשיך ולפתח יכולות אילו. בסוף הפעילות נקו יחד את האזור והחזירו את הדברים למקומם וכך גם תלמדו אותו אחראיות מהי. ייתכן והתנהגות מסוימת נובעת כתוצאה מחיפוש של כל אחד מהילדים אחר תשומת לב, במיוחד כאשר מדובר בתאומים או שלישייה אשר חולקים זמן משותף עם אבא או אמא. כאשר אתם מזהים את מקור ההתנהגות הלקויה אצל הילד הספציפית נסו בהמשך להעניק לו זמן איכות עם אחד מכם. יחד עם זאת, הימנעו ממתן תשומת לב חיובית או שלילית לפני הילד מתקן את התנהגותו, דבר שיחזק את התנהגותו השלילית של הילד לאורך זמן.

דיבורים ללא תגובה בפועל

ספרו ברגע נתון, כמה פעמים אתם נותנים הוראה מסוימת ומתי היא מתבצעת. ההכנות פעולות פשוטות כמו – הגעה למקלחת , צחצוח שיניים או ישיבה לשולחן הלימודים במטרה לעשות שיעורי בית, יכולות לארוך זמן ארוך יותר מרגע מתן ההוראה ועד לביצועה על ידי הילד.
הפתרון – הציבו גבולות, הגידו השלכות לכל התנהגות, היו עקביים והפחתיו בדיבורים.
אל תנהלו משא ומתן עם הילדים כדי להניעם לבצע פעולה אותה עליהם לעשות כחלק משגרת היום יום. הילדים אמורים להבין כי מדובר בפעולה אותה הם חייבים לעשות ושאינה אופציונאלית. במקרה של תאומים או שלישייה, החבורה העליזה עלולה לחבור יחד ולהפוך את ההוראות של ההורה למשחק מהנה. יש לשים לב להפריד בין כל אחד מהילדים ולהגדיר כיצד כלאחד התנהג, במטרה לקשר בין סיבה/התנהגות לתוצאה.
היו ברורים, עקבים והגידו השלכות לכל התנהגות כך שכך אחד מהילדים יבין את המשמעות של התנהגות שלילית עבורו.
לדוגמא – קראתם לילדים לגשת למקלחת לאחר ארוחת הערב. במידה ואחד הילדים אכן ניגש למקלחת שבחו אותו על הפעילות (גם פה..אין צורך להגזים ולפרוס שטיח אדום). במידה ואחד הילדים אינו מזכה אתכם בתגובה ועסוק דבר אחר כגון – משחק אהוב או צפייה בטלוויזיה, קחו את המשחק או סגרו את הטלוויזיה ואמרו: ” אני לוקחת ממך את המשחק/מכבה את מכשיר הטלוויזיה עד שתסיים להתקלח ואם תמשיך להתעקש תוכל לכות במשחק/צפייה בטלוויזיה רק מחר בבוקר”.

כך או כך.. לטעות זה אנושי… לטעות קצת פחות.. זה חכם…

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.