טיפים לצריכה נבונה של מים לגוף

גופנו מאבד מים בזמן תהליך הנשימה, במהלך הזעה ובמתן שתן ולכן, מומלץ להעניק לו אספקה שוטפת של נוזלים.
ביום ממוצע אנו מפרישים כ-1.5-2 ליטר שתן בממוצע, בנשימה מאבדים כ-400 מ”ל, דרך העור כ-500 מ”ל ובצואה כ-200 מ”ל .
לרוב’ כמות המים הנכנסת והיוצאת מאוזנת יחד עם זאת,  האיזון משתבש בתנאי מזג אוויר קשים,כאשר הגוף נמצא במצב של מלחמה בחיידק, וירוס או מחלה מסוג אחר. ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות ממבוגרים, מכיוון שהם  נוטים לייצר חום גוף גבוה יותר ועקב כך, מסתגלים למצב לאט יותר.

המים מרכיבים כ 60% מגופינו וכ 70% מגופם של ילדים והנם בעלי תפקידים רבים:
 וויסות טמפרטורת הגוף
 קירור הגוף במידת הצורך
 שמירה על טמפרטורה קבועה בתנאי חום על-ידי הזעה
 סיוע בעיכול, בספיגה ובפינוי הפסולת של הגוף
 הובלת חומרי מזון וחמצן לכל אברי גופינו
 שימון מפרקים
 הגנה על איברים מפני זעזועים
 שמירה על לחץ תקין בעין ועזרה ביצירת דמעות
 הגנה על העובר שנמצא ברחם מפני מכות וזעזועים
 תוספת לחות לעור בשכבות הפנימיות ועל ידי כך, מניעת עור יבש

הסימנים והגורמים להתייבשות בכל גיל

הגורמים להתייבשות אצל תינוקות ופעוטות הנם הקאות, שלשולים, הזעה מוגברת כתוצאה מעליית חום הגוף או חום הסביבה, דימום ולעיתים נשימה מואצת.
הסימנים להתייבשות הנם: אפטיות,עיניים שקועות, ריריות פה יבשות, בכי ללא דמעות, עור לא גמיש ויבש, מרפס שקוע בראש.
התייבשות בקרב תינוקות, שאמורים לתת שתן כל שעתיים עד שלוש (ארבעה עד חמישה חיתולים רטובים ביממה לפחות), הנה מסוכנת גם בשלבים הראשונים ולכן, חשוב לשים לב במיוחד לאי מתן שתן במשך מספר שעות.
סימני התייבשות אצל מבוגרים וילדים יכולים להתבטא בתחושת צמא, הסמקה, הרגשת יובש בחלל הפה, בחילה, אי שקט, סחרחורת, הקאות , כאב ראש ועד להפרעה במצב ההכרה.
אצל ילדים יש לשים לב למצב ותכיפות מתן השתן: צבע צהוב חזק ו/או ריח חריף ומיעוט או אי מתן שתן, מעידים על ריכוז חומרים והתייבשות.
אצל נשים בהריון סימן נוסף להתייבשות עלול להיות בחילה.
במהלך הטיפול בתאומים או שלישייה חשוב לשים לב לכל אחד מהילדים, האופן וכמו המים שהוא צורך ולסימנים להתייבשות. במטרה לבקר אחר כמות המים שצורך כל ילד מומלץ לרכוש בקבוקים מעוטרים לכל ילד, ואף לרשום את שמו.

הקפידו לשתות מים גם שאינכם צמאים

אובדן נוזלים של הגוף עלול לגרום למיגרנות, לצרבות, לעצירות ולעייפות. מצב זה פוגע באלסטיות הגוף ולשחיקת דיסקים מואצת ובקרב ילדים, ייתכן קושי בריכוז, ירידה בביצועים הקוגניטיביים והגופניים.

להלן כמות צריכת הנוזלים המומלצת ביום לאדם בריא על ידי הועדה לתזונה בארה”ב (The Food and Nutrition Board)

במהלך תקופת ההיריון – יש לצרוך פחות 10 כוסות מים ביום, למניעת התייבשות ובעיקר בקרב נשים הסובלות מהקאות מרובות. בהריון מרובה עוברים חשוב לשתות יותר, ההמלצה היא בין 3.5-4 ליטר ליום, בעיקר מים.
תינוקות– ניתן להוסיף מים מגיל חצי שנה לאחר טעימות של אוכל מוצק ובימים חמים, גם מעט בין ארוחות (100-150 סמ”ק לכל ק”ג משקל גוף, כולל נוזלים מהמזון כמו מרק ותמ”ל – תרכובת מזון לתינוקות). עד לגיל שנה יש להרתיח הרתחה מלאה את כל סוגי המים (מים מינרלים, מי ברז וכו). את המים יש להרתיח בקומקום למשך כשתי דקות בחום של 100 מעלות.
פעוטות– מגיל שנה – שלוש: 120 סמ”ק לכל ק”ג משקל גוף.
ילדים – מגיל 3-8 – כ 5 כוסות ביום.
מבוגרים – נשים 8-10 כוסות, גברים 10-12 (פעילות גופנית מוגברת או מזג אוויר חם במיוחד מחייבים שתייה נוספת).

איך נשכנע את הקטנטנים לשתות מים

תינוקות

תינוק שרגיל לקבל בבקבוק תמ”ל יצפה בהתחלה לטעם המוכר ויתאכזב. בחשיפה הראשונה למים מומלץ לנסות להחליף את הסוג והצבע של הבקבוק.
תינוק יונק עשוי לסרב לבקבוק מים מאימו וייתכן ואם אדם אחר יתן לו את הבקבוק בשלבים הראשונים של החשיפה למים, הוא יקבל זאת ביתר קלות.
במידה והאחד התינוקות מסרב להמשיך ולטעום מהמים, אפשר להציע לו מנות קטנות יותר באמצעות מזרק או כפית.
טמפרטורת של המים משתנה בהתאם לעונות השנה ולכן מומלץ בימים קרים להציע ליתנוק מים פושרים ובימי הקיץ החמים – מים קרירים יותר (ישנם ילדים שיעדיפו תמיד מים חמימים).

פעוטות וילדים

כאשר מדובר בילדים גדולים יותר, מומלץ לקיים מגוון פעילויות שיהפכו את חווית השתייה לאטרקטיבית יותר:
– קיום תחרות שתיית מים כשהזוכה הוא מי שמסיים ראשון את כוס המים שלו או מספר כוסות שהוגדר מראש
– הכנת מים בטעמים! מכניסים למים קרים מגוון פרות שלמים או חתוכים כמו: תפוז, תות, אפרסק ושומרים במקרר, המים יקבלו טעם רענן ומגוון הצבעים והריחות יעשו את שלהם!
– מתן דוגמא אישית – שותים בנוכחות הילדים מים!
– יצירת נוהג של שתיית מים בארוחת הבוקר, הצהריים ולאחר משחק בחצר.

השפעת צריכת המים על הירידה במשקל לאחר לידה

צריכת מים חשובה ליולדת כדי למנוע עייפות, למניקות בכדי לייצר חלב וגם לצורך ירידה במשקל. מחסור במים בגוף יאט את קצב חילוף החומרים, דבר שצפוי להקשות על הירידה במשקל ועלול אף לגרום לעלייתו. בנוסף, צריכה נמוכה של מים תשפיע לרעה גם על קצב פירוק שומנים חלבונים ופחמימות בגוף. המים חיוניים לתהליך פירוק השומנים בתא – תא רווי במים יפרק ביתר קלות את השומן שבתוכו, ואילו תא מיובש יאגור את השומן. בנוסף, המים עוזרים לשטוף את הפסולת של הגוף, הנוצרת בתהליך פירוק השומנים. ויעילים בהפחתת תופעת העור העודף המידלדל לאחר ירידה במשקל. בתהליך התכווצות תאי השומן בזמן הרזיה , מוצפים במים וכך העור נשאר גמיש ובריא.

שתיית מים נותנת תחושת מלאות ושובע המגיעות מאותו אזור במוח. קיימים מצבים בהם הגוף מאותת לנו לאכול כשאנו בעצם צמאים ולכן, אם לא הגיע זמן הארוחה נסו קודם כל לשתות כוס מים.
זכרו! במים אין קלוריות כלל, בניגוד לשתיה של משקאות ממותקים הגורמת לצבירת משקל ולהשמנה. כוס משקה קל וגם בחלק ממיצי הפרות מכילה לעיתים גם 8 כפיות סוכר!
כדי לתרום לתחושת מלאות ולאכול פחות בארוחה שתו שתי כוסות מים לפני שאתם ניגשים לשולחן או חצי שעה לאחר סיום הארוחה. הימנעו משתייה מרובה במהלך הארוחה כדי לא לדלל את את האנזימים הנמצאים ברוק ועוזרים לפרוק הראשוני של המזון.

 דרכים חלופיות למי שאינו מסוגל לשתות מים

במידה וכשלו כל ניסיונותיכן לשתות מים ובקבוק או קנקן המים עומדים מלאים, נסו תחליפים אחרים בעלי יתרונות הדומים לאילו של המים:
 סודה – עשויה לנפח את הבטן אבל בהחלט תחליף טוב למי שאוהב לשתות משקאות מוגזים
 מים רעננים – בתוספת לימון, נענע, או קליפות מלפפון או גזר!
 מיצים המורכבים מעלים ירוקים
 מים בטעמים בהכנה עצמית – הכניסו פרות צבעוניים אותם אתם צורכים בדרך קבע ובהתאם לפירות העונה לכד שקוף. לאחר אחסון של כמה שעות במקרר קיבלתם מים בטעמים שילדים ומבוגרים ישמחו לשתות.

לרוויה

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.