לרגל חג ט”ו בשבט – כיצד לבחור פירות יבשים לתאומים וגם מתכון למי שרוצה להכינם בתנור הביתי

pineapple 73765 340

ט”ו בשבט – ראש השנה לאילנות, נוהגים לאכול פירות יבשים, אשר ליוו את העם היהודי לאורך ההיסטוריה.
שאלנו את הנטורופתית המומחית שלנו עדי נוימן רוטברג, מה החשיבות התזונתית של הפירות היבשים, האם קיים הבדלים בין הסוגים השונים והאם ניתן לייבש את הפירות בבית?

 

 

” פירות יבשים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, לעידוד יציאות סדירות ולמניעת מחלות ובנוסף הם מכילים גם פרוקטוז. תהליך הייבוש מעלה את ריכוז הסוכר בפרי, דבר הגורם לעליה בערך הקלורי שלהם: 100 גרם פירות יבשים מכילים בערך פי 5 יותר קלוריות מ 100 גרם פירות טריים. אם תוסיפו את ציפוי הסוכר שקיים בחלק מהפרות, תגיעו גם לערכים יותר גבוהים.
כאשר אנו והתאומים אוכלים פירות יבשים, חשוב להגביל את הכמות שאנו צורכים ובמטרה להפחית את קצב עליית הסוכר בדם, להקפיד לשלב גם אגוזים (בעיקר לסובלים מסכרת ולמי שרוצה לשמור על המשקל). אני ממליצה לאכול אותם כשמתחשק משהו מתוק ולא כתחליף לפרי טרי”

 

האם קיים הבדל בין הסוגים השונים?

“כמו בפרות טריים כך גם פרות יבשים שונים מכילים מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים בעלי ערך קלורי שונה. חלקם אף דלים בנתרן ועשירים באשלגן ולכן יכולים להתאים לסובלים מיתר לחץ דם ובעיות לבביות”.

 

כיצד נזהה פירות יבשים איכותיים?

“ראשית, מומלץ לקנות פרות יבשים ללא תוספת סוכר (הנטבלים בסירופ סוכר לצורך המתקה). כדאי גם לקנות פרות אורגניים שלא מכילים תוספות שונות שעלולים להכיל פרות שאינם אורגניים, כדוגמת:
פארפין E 905- חומר זיגוג, נחשב משלשל ולכן עשוי לפגוע בספיגת ויטמינים ומינרלים.
גופרית – E 220 -חומר משמר השומר על הפרות בהירים ויפים ויחד עם זאת, עלול לפגוע בפלורה של המעי ואף להחמיר אלרגיות ואסטמה. אנשים הסובלים מאלרגיות, מבעיות במערכת הנשימה רגישים אליו במיוחד. מופק מפחם ולכן עלול עשוי לגרום גם לאי נוחות במערכת העיכול. (מצוי במשמש מיובש או בצימוק בהיר)
סולפיטים – E223 מאריך את חיי מדף של הפרות, אך עשוי לגרום לגרד בעור או להחמיר מצב של אלרגיה.
זרחנים אורגניים – חומר הדברה. שעלולים להכיל פירות יבשים שאינם אורגניים.

באופן כללי חשוב לשים למאכלים וובינהם גם פירות יבשים המכילים צבעי מאכל כולל טטרזין, סנס טילו, אדום אלוורה, כינולין ילו ועוד, שנמצאו קשורים במחקרים להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. גם אם הפירות היבשים מבריקים ואטרקטיביים, התוספים עלולים להזיק ואף לפגוע בספיגת ויטמינים ועוד”.

 

 

pineapple 73765 340

 

אז מה הפתרון?

“קנו פירות מיובשים אורגנים בשקית סגורה, שאינם מכילים תוספות מיותרות או מרוססים בחומרי הדברה נוספים. הדבר חשוב במיוחד מכיוון שהריכוז של שאריות חומרי ההדברה בפרי גדל לאחר הוצאת המים, בדיוק כמו שריכוז הסוכר ומינרלים וויטמינים אחרים עולה.
נצלו את ההנחות הגדולות המתפרסמות ממש עכשיו לכבוד החג.
החלטתם שלא לקנות פירות שאינם אורגניים? השרו את הפרות היבשים או הרתיחו אותם כדי להפטר כמה שניתן מהחומרים המשמרים או לפחות מחלקם”.

 

האם ניתן לייבש את הפירות בבית?

אפשר בהחלט לייבש פירות באופן עצמאי! החלק הקשה ביותר הוא קילוף הפירות. לשם כך אני ממליצה להצטייד במנדולינה מיוחדת שתאפשר קבלת פירות וירקות פריכים. כדי לשמור על פריכות שמרו עליהם בכלי אטום”.

 

dried fruit 785243 340

 

מתכונים רבותי מתכונים!

כוונו את התנור בייתי ל- 60 מעלות טורבו.
חתכו את הפירות  לשכבות דקות ככל האפשר (תות, תפוח עץ, בננה, אפרסמון) והניחו אותם על נייר אפייה.
חממו על הרשת בתנור למשך 4-6 שעות (תלוי בפרי ובתנור עצמו)
לאחר 3 שעות הפכו את הפירות במידת הצורך ואם מוכנים אכלו בהנאה.

 

חג שמח ו..בתאבון

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לכם מה להגיד? זה המקום

לא רשומים?

רוצים לקרוא את הכתבה?
זה רק להורים לתאומים ושלישיות (:

הירשמו (זה ללא עלות!! ) כדי ליהנות מעוד המון כתבות, טיפים ומידע חשוב=
החל משלב ההריון, הלידה, תינוקות , פעוטות וילדים גדולים.
וגם – מתכונים, מבצעים, מלאאאא מוצרים, מה הורים לתאומים מספרים…ועוד.